Studia Podyplomowe SOCJOTERAPIA
Studia Podyplomowe SOCJOTERAPIA
Kierownik studiów – dr Jolanta Boryszewska
OPIS STUDIÓW
Adresaci
Osoby, które ukończyły studia wyższe (I lub II stopnia) na dowolnym kierunku i chcą uzyskać państwowe świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z socjoterapii.
Propozycja udziału jest szczególnie cenna dla nauczycieli wszystkich typów placówek oświatowych.
Zgodnie z treściami zawartymi w najnowszych Rozporządzeniach Ministerstwa Edukacji Narodowej (np.: Rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) proponowane studia dają uprawnienia do prowadzenia specjalistycznych zajęć z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotyczy to, w sposób szczególny, uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ale wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tych studiów będą służyły każdemu w codziennej pracy wychowawczej, na wszystkich etapach edukacji i w różnego rodzaju placówkach, w których znajdują się osoby z tego rodzaju problemami.
Cel studiów
Celem studiów jest wyposażenie studentów w specjalistyczne kwalifikacji do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w placówkach oświatowych, samorządowych i innych. Realizowane zagadnienia pozwolą zdobyć rzetelną wiedzę na temat źródeł zaburzeń zachowania. Dzięki temu studenci będą je lepiej rozumieli i właściwiej diagnozowali. Zdobędą też umiejętności, dzięki którym będą kompetentnie współpracować z osobami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. Program studiów pozwoli im również na efektywną współpracę ze środowiskiem takich osób.
Ostatecznie pozwoli to im na podejmowanie właściwych działań profilaktycznych i dokonywanie mądrych interwencji resocjalizacyjnych.
Warunki ukończenia studiów
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów jest zaliczenie wszystkich przedmiotów ujętych w programie kształcenia, napisanie pracy dyplomowej pozytywnie ocenionej przez promotora i recenzenta oraz pozytywny wynik egzaminu dyplomowego składanego przed 3.osobową komisją.
PROGRAM STUDIÓW
Blok I: Ramy prawne pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym: Dziecko niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym w systemie edukacji, Uwarunkowania prawne pomocy dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym, Praca z uczniem trudnym.
Blok II: Podstawy diagnozowania zaburzeń: Psychologiczne koncepcje człowieka, Przyczyny zaburzeń zachowania w świetle najnowszych teorii psychologicznych i socjologicznych, Symptomy zaburzeń zachowania, Podstawa diagnozowania zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania, Psychopatologia i psychoterapia rodziny.
Blok III: Psychopedagogiczne podstawy działań socjoterapeutycznych: Zasady pracy socjoterapeutycznej, Metodyka pracy socjoterapeutycznej, Formy pracy socjoterapeutycznej, Planowanie działań socjoterapeutycznych – Zasady tworzenia i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego
Blok IV: Ćwiczenie umiejętności niezbędnych do pracy socjoterapeutycznej: Komunikacja interpersonalna i sztuka rozwiązywania konfliktów, Interwencja kryzysowa, Trening: umiejętności społecznych, samoświadomości, radzenia sobie z agresją, Techniki radzenia sobie ze stresem, Współpraca z rodzicami uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Organizacja czasu wolnego.
Seminarium dyplomowe,
Praktyki socjoterapeutyczne.
PROPONOWANY PLAN STUDIÓW
RAMOWY PLAN STUDIÓW
NAZWA PRZEDMIOTU Liczba godzin Forma zal. Liczba godz. zajęć teoretycz. Liczba godz. zajęć prakt. ECTS
Dziecko niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym w systemie edukacji 10 ZO 10 - 3
Uwarunkowania prawne pomocy dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym 10 ZO 10 4
Praca z uczniem trudnym 10 ZO 5 5 3
Psychologiczne koncepcje człowieka 10 ZO 5 5 3
Przyczyny zaburzeń zachowania w świetle najnowszych teorii psychologicznych i socjologicznych 20 E 10 10 6
Symptomy zaburzeń zachowania 10 ZO 5 5 3
Podstawy diagnozowania zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania 20 E 10 10 6
Psychopatologia i psychoterapia rodziny 10 ZO 10 3
Zasady pracy socjoterapeutycznej 15 E 10 5 5
Metodyka pracy socjoterapeutycznej 15 E 5 10 5
Formy pracy socjoterapeutycznej 20 E 5 15 6
Planowanie działań socjoterapeutycznych – Zasady tworzenia i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego 20 E 5 15 6
Komunikacja interpersonalna i sztuka rozwiązywania konfliktów 10 ZO 5 5 3
Interwencja kryzysowa 10 ZO 5 5 3
Trening:
umiejętności społecznych,
samoświadomości,
radzenia sobie z agresją. 75 ZO - 75 12
Techniki radzenia sobie ze stresem 10 ZO 5 5 5
Współpraca z rodzicami uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 10 ZO 5 5 3
Organizacja czasu wolnego 10 ZO 5 5 3
Seminarium dyplomowe 25 ZO 5 20 6
Praktyki socjoterapeutyczne 30 ZO - 30 8
Razem 350 120 230 96
PLAN SEMESTRALNY
Przedmiot Liczba godzin Forma zal. I Semestr II Semestr III Semestr
w ćw w ćw w ćw
Dziecko niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym w systemie edukacji 10 ZO 10
Uwarunkowania prawne udzielania pomocy dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym 10 ZO 10
Praca z uczniem trudnym 10 ZO 5 5
Psychologiczne koncepcje człowieka 10 ZO 5 5
Przyczyny zaburzeń zachowania w świetle najnowszych teorii psychologicznych i socjologicznych 20 E 10 10
Symptomy zaburzeń zachowania 10 ZO 5 5
Podstawy diagnozowania zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania 20 E 10 10
Psychopatologia i psychoterapia rodziny 10 ZO 10
Zasady pracy socjoterapeutycznej 15 E 10 5
Metodyka pracy socjoterapeutycznej 15 E 5 10
Formy pracy socjoterapeutycznej 20 E 5 15
Planowanie działań socjoterapeutycznych w szkole – Zasady tworzenia i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno - Terapeutycznego 20 E 5 15
Komunikacja interpersonalna i negocjacje 10 ZO 5 5
Interwencja kryzysowa 10 ZO 5 5
Trening:
umiejętności społecznych,
samoświadomości,
radzenia sobie z agresją. 75 ZO - 75
Techniki radzenia sobie ze stresem 10 ZO 5 5
Współpraca z rodzicami osób niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 10 ZO 5 5
Organizacja czasu wolnego 10 ZO 5 5
Seminarium dyplomowe 30 ZO 5 20
Praktyki socjoterapeutyczne 30 ZO 30
Razem 360 65 45 25 105 30 80
110 130 110
INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE
1. Czas trwania i system prowadzenia zajęć
Studia trwają 3 semestry. Realizowane są w formie zjazdów sobotnio-niedzielnych średnio raz na dwa tygodnie.
2. Przewidywany termin rozpoczęcia zajęć
27.02.2012 r.
3. Warunki uczestnictwa
Podyplomowe studia kwalifikacyjne SOCJOTERAPIA mogą podjąć absolwenci studiów licencjackich i/lub magisterskich.
4. Zasady odpłatności
Wpisowe: 100 zł (do 31 stycznia), po tym terminie do końca rekrutacji: 200 zł.
Czesne za semestr: 1 050zł – płatne zgodnie z Regulaminem PWSIiP
5. Przewidywana liczba uczestników – 30 osób - brak limitu przyjęć
6. Sekretarz studiów – mgr Monika Jastrzębska
KONTAKT – informacje szczegółowe
PWSIiP w Łomży, ul. Akademicka 14
www.pwsip.edu.pl/kandydaci/studia podyplomowe
- mgr Monika Jastrzębska, Dziekanat pok. 138
pon. – piąt. godz. 8.00 – 16.00
tel. 86 215-59-59
e-mail: mjastrzebska@pwsip.edu.pl
Wytworzył: | Zawłocka Ewa |
Dokument z dnia: | 2012-01-10 |
Opublikował: | Zawłocka Ewa |
Publikacja z dnia: | 2012-10-24 11:01:58 |
Wersja dokumentu: | 1 |
Ilość wyświetleń: | 5757 |
Pokaż wszystkie dokumenty w kategorii Studia Podyplomowe