• Kontakt
  • PWSIiP
  • Biuro Karier
  • Wi-Fi
  • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo AZSP w Łomży
  • Aktualności
  • O szkole
  • Dla uczniów
  • Nasza Misja
  • Statut Uczelni
  • Rada Pedagogiczna
  • Kontakt

  • Strona główna
  • Aktualności
  • O szkole
  • Dla uczniów
  • Nasza Misja
  • Statut Uczelni
  • Rada pedagogiczna
  • Kontakt
  • Jesteś tutaj:  
  • Start
  • Statut Uczelni

Statut Uczelni

Załącznik do uchwały Nr 3/2017 z dnia 30.11.2017 r. rady pedagogicznej Akademickiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w sprawie uchwalenia statutu Akademickiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży

Statut
Akademickiego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
 
1
 
Rozdział 1.  Postanowienia ogólne
 
§ 1.
1.   Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1)  zespole - należy przez to zrozumieć Akademicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych przy
Państwowej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży;
2)  statucie - należy przez to rozumieć statut zespołu;
3)  dyrektorze, radzie pedagogicznej, samorządzie uczniowskim - należy przez to rozumieć organy działające w zespole;
4)  uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy;
5)  nauczycielu wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów zespołu;
6)  pracownikach - należy przez to rozumieć ogół pracowników zespołu;
7)  nauczycielach - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w zespole;
8)  organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży;
9)  organie  sprawującym  nadzór  pedagogiczny  -  należy  przez  to  rozumieć  Podlaskiego
Kuratora Oświaty.
§ 2.
Nazwa  zespołu  brzmi:  Akademicki  Zespół  Szkół  Ponadgimnazjalnych  przy  Państwowej
Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
 
W skład zespołu wchodzą następujące szkoły:
1)  Akademicka Szkoła Policealna w Łomży;
 
§ 3.
 
2)  Akademicka Szkoła Policealna dla Dorosłych;
3)  Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży.
 
§ 4.
Organ Prowadzący może rozszerzać skład zespołu o inne typy szkół ponadgimnazjalnych
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
§ 5.
1.   Organem prowadzącym zespół jest Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki
i  Przedsiębiorczości  w  Łomży.  Siedziba  organu  prowadzącego:  ul.  Akademicka  14,
18 – 400 Łomża.
2.   Nadzór  bezpośredni  nad  realizacją  zadań  przez  zespół  sprawuje  Państwowa  Wyższa
Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
3.   Nadzór   nad   realizacją   gospodarki   finansowej   przez   zespół      w   imieniu   organu prowadzącego    sprawuje    -    Kwestor    Państwowej    Wyższej    Szkoły    informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
4.  Organ prowadzący może nadać imię lub dokonać zmiany nazwy zespołu, na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców liceum i samorządów uczniowskich szkół wchodzących w skład zespołu o ile takie samorządy zostaną utworzone.
5.   Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
6. Siedzibą zespołu jest budynek przy ul. Wiejskiej 16 w Łomży.
7. Statutowa działalność zespołu jest finansowana z subwencji oświatowej oraz środków własnych.
8. W zespole prowadzone jest kształcenie dla młodzieży i dorosłych.
 
Zespół:
 
§ 6.
 
1)  zapewnia bezpłatne nauczania w zakresie ramowych planów nauczania właściwych dla danego typu szkoły;
2)  przeprowadza rekrutację uczniów  w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3)  zatrudnia nauczycieli, posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4)  realizuje  programy  nauczania,  uwzględniające  obowiązujące  podstawy  programowe
kształcenia właściwe dla danego typu szkoły;
5) realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania   i promowania   uczniów   oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów;
6)  umożliwia   podtrzymywanie   uczniom   tożsamości   narodowej,   etnicznej   i   religijnej
oraz kultury i tradycji regionalnej.
 
Szkoły policealne, wymienione w § 3:
 
§ 7.
 
1)  są   szkołami   przeznaczonymi   są   dla   osób   posiadających   wykształcenie   średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku;
2) proces kształcenia realizują w oparciu o obowiązujące podstawy programowe kształcenia w zawodach, tj. obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych dla zawodów lub kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, uwzględnione w programach nauczania i umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych  oraz warunki realizacji kształcenia w zawodach;
3)  Akademicka Szkoła Policealna w Łomży prowadzi kształcenie w systemie dziennym;
4)  Akademicka Szkoła Policealna dla Dorosłych prowadzi kształcenie w formie stacjonarnej
i zaocznej.
 
§ 8.
1.   Liceum Mistrzostwa Sportowego prowadzi oddziały mistrzostwa sportowego, przy czym
w liceum mogą być prowadzone również oddziały sportowe i oddziały ogólnodostępne.
2.   Akademicka  Szkoła  Policealna  w  Łomży  może  prowadzić  kształcenie  w  zawodach zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
3.  Akademicka Szkoła Policealna dla Dorosłych może prowadzić kształcenie w zawodach zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
4.   Zawody w których kształcą szkoły policealne wymienione w ust. 1 i ust.2, ustala dyrektor zespołu, w porozumieniu z organem prowadzącym zespół, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy co do zgodności z potrzebami rynku pracy.
5.   Zespół  może  prowadzić  działalność  innowacyjną  i  eksperymentalną  oraz  wdrażać programy autorskie, na podstawie odrębnych przepisów.
6.   Kształcenie uczniów oraz doskonalenie nauczycieli może odbywać się również za granicą, na podstawie umów międzynarodowych lub zaproszenia podmiotów zagranicznych.
 
§ 9.
1.   Zespół w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania
z:
1)  pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
2)  biblioteki szkolnej z czytelnią czasopism, księgozbioru podręcznego oraz multimedialne
centrum informacyjne;
 
3)  sali gimnastycznej oraz siłowni wraz z zespołem urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
4)  gabinetu pedagoga szkolnego;
5)  gabinetu profilaktyki zdrowotnej;
6)  pomieszczeń administracyjno–gospodarczych;
7)  pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.
2.   Wyposażenie  pracowni  w  sprzęt  i  środki  dydaktyczne     zapewnia  realizację  treści kształcenia określonych w obowiązujących podstawach programowych kształcenia.
3.   Szczegółową organizację i zasady korzystania z pracowni określają regulaminy pracowni.
4.   Zespół  może prowadzić internat.
 
Rozdział 2. Cele i zadania zespołu
 
§ 10.
1.   Cele  i  zadania  poszczególnych  szkół,  wchodzących  w  skład  zespołu  w  zakresie
kształcenia i wychowania określają akty prawa oświatowego oraz:
1)  koncepcja pracy danej szkoły,
2)  szkolny zestaw programów nauczania obowiązujacy w danej szkole,
3)  szkolny program wychowawczo – profilaktyczny obowiązujący w danej szkole.
2. Program wychowawczo – profilaktyczny obejmuje treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz    treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
3.   Programu  wychowawczo  -  profilaktycznego  nie  uchwala  się  w  Akademickiej  Szkole
Policealnej dla Dorosłych.
4.   Zespół   realizuje   cele   i   zadania,   wynikające   z   przepisów   prawa   oświatowego z  uwzględnieniem  potrzeb  rozwojowych,  wieku,  uzdolnień  i  zainteresowań  uczniów, a w szczególności:
1)  umożliwia uczniom nabycie wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia dla danego typu szkoły wchodzącej w skład zespołu, w tym poprzez organizację procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający uczeniu się;
2)  przygotowuje uczniów do wyboru kierunku kształcenia, zawodu i aktywnego wejścia
na rynek pracy, w tym poprzez prowadzenie doradztwa edukacyjno – zawodowego;
3)  kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym gospodarczym, w tym poprzez tworzenie przestrzeni do działalności samorządu uczniowskiego;
4) tworzy uczniom warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień, w tym poprzez organizowanie  zajęć  pozalekcyjnych  i  pozaszkolnych,  w  tym  konkursów przedmiotowych, wycieczek dydaktycznych, wycieczek turystyczno – krajoznawczych, imprez sportowych i kulturalnych;
5) upowszechnia  wśród  uczniów  wiedzę  i  umiejętności  niezbędne  do  aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej w tym poprzez organizację wyjść do kina, muzeum, teatru, filharmonii;
6)  tworzy uczniom warunki do rozwoju aktywności społecznej, w tym poprzez organizację wolontariatu szkolnego i współpracę z organizacjami pożytku publicznego;
7)  upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno- komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych, w tym poprzez współpracę z policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną;
 
8) upowszechnianie wśród uczniów wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie   postaw   sprzyjających   jego   wdrażaniu   w   skali   lokalnej,   krajowej i globalnej;
9) wspiera uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej;
10) rozwija w uczniach poczucie odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziadzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i Świata, w tym poprzez ceremoniał szkolny, organizację uroczystości szkolnych, udział uczniów w uroczystościach i przedsięwzięciach o charakterze patriotycznym;
11) kształtuje  postawy  i  zachowania  prozdrowotne  uczniów,  w  tym    poprzez  realizację działań określonych w programie wychowawczo – profilaktycznym Liceum Mistrzostwa Sportowego i Akademickiej Szkoły Policealnej;
12) przygotowuje   uczniów   do   wypełniania   obowiązków   rodzinnych   i   obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
5.   W   procesie   wychowania   uczestniczą   wszyscy   nauczyciele   i   pracownicy   zespołu a działania wychowawcze szkoły są jednolite, ciągłe i spójne.
6.  Organizację i formy wspóldziałania zespołu z rodzicami uczniów Liceum Mistrzostwa Sportowego  w  zakresie  nauczania,  wychowania,  opieki  i  profilaktyki  określa  statut Liceum Mistrzostwa Sportowego.
7.   W     zespole     mogą     być     organizowane     zajęcia     rozwijające     zainteresowania i uzdolnienia uczniów, uwzględniające ich potrzeby rozwojowe oraz zdiagnozowane deficyty edukacyjne. Zajęcia te mogą być  realizowane w formie:
1)  indywidualnego programu lub toku nauczania;
2)  konsultacji i seminariów organizowanych przez nauczycieli zespołu;
3)  kół zainteresowań;
4)  obozów naukowych;
5)  obozów sportowych szkoleniowych;
6)  obozów integracyjnych;
7)  zajęć pozalekcyjnych.
 
§ 11.
1. Zespół udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych  możliwości  psychofizycznych  ucznia,  wynikających  w  szczególności z/ze:
1) niepełnosprawności;
2)  niedostosowania społecznego;
3)  zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4)  szczególnych uzdolnień;
5)  specyficznych trudności w uczeniu się;
6)  deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
7)  choroby przewlekłej;
8)  sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9)  niepowodzeń edukacyjnych;
10) zaburzeń zachowania lub emocji;
11) zaniedbań  środowiskowych  związanych  z  sytuacją  bytową  ucznia  i  jego  rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmiana środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
 
2.   W  zespole  udziela  się  pomocy  psychologiczno  –  pedagogicznej  rodzicom  uczniów i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. Działania te służą zapewnieniu efektywności podejmowanych w stosunku do uczniów działań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej i realizowane są w szczególności w   formie: rad pedagogicznych    szkoleniowych,    zewnętrznych    form    doskonalenia,    współpracy z placówkami i   specjalistami zewnętrznymi z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
3.   Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor zespołu i udzielana jest ona przez nauczycieli, wychowawców poszczególnych oddziałów, specjalistów wykonujących w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności pedagoga szkolnego i doradcę zawodowego o ile taki zostanie zatrudniony w zespole.
4.   Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy
odpowiednio z:
1)  uczniami i rodzicami uczniów liceum;
2)  uczniami szkół policealnych;
3)  poradniami psychologiczno – pedagogicznymi;
4)  placówkami doskonalenia nauczycieli;
5)  organizacjami  pozarządowymi  oraz  innymi  instytucjami  i  podmiotami  działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
5.   Dyrektor  zespołu  uzgadnia  z  podmiotami  wskazanymi  w  ust.4  warunki  współpracy o której mowa w ust.4.
6. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w zespole jest udzielana z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora zespołu;
4) nauczyciela;
5) pedagoga szkolnego;
6) pielęgniarki szkolnej;
7) poradni psychologiczno- pedagogicznej;
8) pracownika socjalnego;
9) asystenta rodziny;
10) kuratora sądowego;
11) organizacji pozarządowych, innych instytucji lub podmiotów działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. W zespole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Zespół może organizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia, które organizuje się dla uczniów szczególnie
uzdolnionych;
2)  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, które organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego;
3)  zajęć  korekcyjno-kompensacyjnych,  które  organizuje  się  dla  uczniów  z  zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
4)  logopedycznych,   które   organizuje   się   dla   uczniów   z   deficytami   kompetencji i zaburzeniami sprawności językowej;
5) rozwijających kompetencje emocjonalno - społeczne, które organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym;
 
6)  innych   zajęć   o   charakterze   terapeutycznym,   które   organizuje   się   dla   uczniów z  zaburzeniami  i  odchyleniami  rozwojowymi,  mających  problemy w  funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły.
7)  zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
8)  porad i konsultacji;
9) warsztatów.
8.   W Akademickiej Szkole Policealnej  dla Dorosłych pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczami oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1)  zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
2)  porad i konsultacji;
3) warsztatów i szkoleń.
9. Pomoc  psychologiczno-pedagogiczna  jest  udzielana  rodzicom  uczniów  Liceum Mistrzostwa Sportowego i nauczycielom zespołu w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
10. Zajęcia   rozwijające   uzdolnienia,   zajęcia   dydaktyczno-wyrównawcze   oraz   zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zajęcia te prowadzi się z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania.
11.  Porady, konsultacje i warsztaty prowadzą nauczyciele i specjaliści.
12.  Do zadań nauczycieli i specjalistów w obszarze pomocy psychologiczno – pedagogicznej
należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
2)  określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
4)  podejmowanie działań  sprzyjających  rozwojowi  kompetencji  oraz  potencjału  uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5)  współpraca    z    poradnią    w    procesie    diagnostycznym    i    postdiagnostycznym, w  szczególności  w  zakresie  oceny  funkcjonowania  uczniów,  barier  i  ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz   efektów   działań   podejmowanych   w   celu   poprawy   funkcjonowania   ucznia oraz planowania dalszych działań.
13. Wsparcie    merytoryczne    dla    nauczycieli    i    specjalistów    udzielających    pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zespole, na wniosek dyrektora zespołu, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
14. Szczegółowe zasady organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej określają właściwe przepisy prawa oświatowego.
 
§ 12.
Uczniowie  zespołu  mogą  otrzymywać  stypendia  socjalne  i  motywacyjne  na  zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
 
§ 13.
1.   Zespół realizuje całokształt zadań uwzględniając obowiązujące przepisy bezpieczeństwa
i higieny pracy, spełniając jednocześnie następujące warunki:
 
1) budynek zespołu   nie stanowi zagrożeń dla uczącej się młodzieży, budynek posiada instrukcję przeciwpożarową, instrukcję ewakuacji młodzieży i pracowników oraz plan obrony cywilnej;
2) każda  pracownia  w  zespole  posiada  szczegółowy  regulamin,  uwzględniający obowiązujące przepisy bhp, z którym zapoznawani są uczniowie na pierwszych zajęciach prowadzonych w pracowni, co zostaje udokumentowane w dzienniku lekcyjnym lub dzienniku zajęć.
3) uczniowie odbywający zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe u pracodawców, zobowiązani są do przestrzegania przepisów bhp obowiązujących w miejscu odbywania tychże zajęć;
4) podczas wszystkich  typów zajęć realizowanych w szkole i poza szkołą  opiekę nad uczniami sprawuje odpowiednio do typu zajęć nauczyciel prowadzący te zajęcia , w tym trener   lub instruktor praktycznej nauki zawodu lub opiekun praktyk   lub opiekun wyznaczony przez dyrektora szkoły;
5) przed zajęciami lekcyjnymi, w czasie przerw międzylekcyjnych i jednej przerwy po zakończeniu lekcji opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele zgodnie harmonogramem dyżurów;
2.   Dyżurów, o których mowa w pkt.5 nie organizuje się w Akademickiej Szkole Policealnej dla Dorosłych.
3.   W czasie wycieczek szkolnych oraz obozów opiekę nad uczniami sprawuje kierownik
4.   wycieczki   i   opiekunowie   zgodnie   z   postanowieniami   zawartymi   w   regulaminie organizacji obozów, wycieczek szkolnych i imprez szkolnych.
5.   W czasie wszystkich imprez organizowanych przez zespół opiekę nad uczniami sprawują wyznaczeni przez dyrektora zespołu nauczyciele a ich obowiązki określa regulamin organizacji obozów, wycieczek i imprez szkolnych.
6.   Zespół  w  miarę  potrzeb  i  swoich  możliwości  zapewnia  uczniom  opiekę  medyczną, na podstawie umowy z właściwą placówką podstawowej opieki zdrowotnej. W zespole funkcjonuje gabinet profilaktyki zdrowotnej spełniający szczegółowe wymagania dotyczące warunków realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej.
7.  Zespół zapewniając uczniom dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
8.   Nauczyciele prowadzący wszystkie typy zajęć zobowiązani są do:
1)  przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas tych zajęć, wynikających z ich specyfiki;
2)  systematycznego monitorowania  pod względem bhp miejsca, w którym prowadzone są
3)  zajęcia;
4)  samodzielnego   usuwania   dostrzeżonego   zagrożenia   lub   niezwłocznego   zgłoszenia
o zagrożeniu z godnie z obowiązującymi w zespole procedurami;
5)  bieżącego monitorowania i odnotowywania w dziennikach, frekwencji uczniów
na każdych zajęciach;
6) aktywnego reagowanie na wszelkie przejawy łamania norm współżycia społecznego, bezpieczeństwa uczniów i pracowników zespołu;
7)  w     przypadku     zdiagnozowania     sytuacji     kryzysowej     postępowania     zgodnie z obowiązującymi w zespole procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych;
8) niezwłocznego reagowania na nieplanowaną nieobecność    ucznia liceum poprzez poinformowanie o tym fakcie wychowawcy oddziału, a za jego pośrednictwem rodziców ucznia;
9)  niepozostawiania uczniów bez opieki w czasie prowadzonych zajęć;
 
9.   Nauczyciel pełniący dyżur ma obowiązek:
1)  punktualnego rozpoczynaniu dyżuru w wyznaczonym miejscu zgodnie z planem dyżurów
nauczycielskich;
2)  dbania o bezpieczeństwo uczniów poprzez monitorowanie ich zachowania
i przestrzegania norm współżycia społecznego;
3) aktywnego reagowanie na wszelkie przejawy łamania norm współżycia społecznego, bezpieczeństwa uczniów i pracowników zespołu;
4)  w     przypadku     zdiagnozowania     sytuacji     kryzysowej     postępowania     zgodnie z obowiązującymi w zespole procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych.
 
§ 14.
1.   Zespół organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
2.   Celem systemu jest przygotowanie uczniów do świadomego wyboru kierunku kształcenia, zawodu i wejścia na rynek pracy.
3.   Koordynatorem   wewnątrzszkolnego   systemu   doradztwa  zawodowego   jest   pedagog szkolny.
4.  Adresatami działań realizowanych w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa są uczniowie wszystkich szkół funkcjonujących w zespole oraz rodzice uczniów Liceum Mistrzostwa Sportowego.
5.   Zadania z zakresu doradztwa zawodowego w zespole realizują, w szczególności:
1)  nauczyciel pedagog;
2)  nauczyciele wychowawcy poszczególnych oddziałów, w zakresie określonym
w planie wychowawczo – profilaktycznym klasy;
3)  nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących w zakresie treści wynikających
z nauczanego przedmiotu;
4)  nauczyciele  przedmiotów  zawodowych  w  zakresie  treści  wynikających  z  nauczanego
przedmiotu;
5)  nauczyciel  bibliotekarz  poprze  gromadzenie  i  udostępnianie  uczniom,  nauczycielom i rodzicom    informacji    o    ofertach    edukacyjnych    szkół    wyższych,    zawodach i oczekiwaniach rynku pracy;
6)  nauczyciele i trenerzy realizujący szkolenie sportowe w zakresie planowania i wspierania rozwoju kariery sportowej uczniów Liceum Mistrzostwa Sportowego.
6.   Doradztwo zawodowe  w zespole realizowane jest w sposób dostosowany do potrzeb
rozwojowych i oczekiwań uczniów, a w szczególności w formie:
1) lekcji  wychowawczych  z  udziałem  pedagoga  szkolnego,  doradcy zawodowego przedstawicieli instytucji zajmujących się doradztwem zawodowym oraz przedstawicieli szkół wyższych;
2)  realizacji programów edukacyjnych dotyczących wejścia na rynek pracy,
3)  realizacji treści związanych z doradztwem na zajęciach edukacyjnych przedmiotowych;
4)  udzielania  rodzicom  porad  przez  wychowawców,  pedagoga,  doradcę  zawodowego,
kierowanie ich do wyspecjalizowanych instytucji;
5)  udziału uczniów w dniach otwartych szkół wyższych, targach edukacyjnych;
6)  udostępniania uczniom i rodzicom materiałów informacyjnych na temat oferty
edukacyjnej szkół wyższych;
7)  przygotowania uczniów do udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.
 
§ 15.
1.   W realizacji swoich zadań zespół współpracuje z:
1)  pracodawcami, placówkami ochrony zdrowia, placówkami pomocy społecznej w zakresie organizacji praktycznej nauki zawodu;
 
2)  placówkami  oświatowo  –  wychowawczymi  w  zakresie  realizacji  zadań  z  zakresu
wychowania i profilaktyki;
3)  polskimi związkami sportowymi, klubami sportowymi, stowarzyszeniami prowadzącymi działalność statutową w zakresie kultury fizycznej lub uczelniami prowadzącymi studia wyższe  na  kierunku  związanym  z  dziedziną  nauk  o  kulturze  fizycznej  w  zakresie realizacji szkolenia sportowego;
4)  instytucjami wykonującymi zadania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego;
2. Warunki i zakres współpracy o której mowa w ust.1pkt.1 i pkt.3 określają umowy zawieranie  w  trybie  wynikającym  z  przepisów  właściwych  dla  zawierania  tego  typu umów.
3.  W zespole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej szkoły.
4.   Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia lub organizacje, o których mowa w ust. 2. wyraża dyrektor zespołu, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz   uzyskaniu   opinii   rady   pedagogicznej,   a   w   przypadku   Liceum   Mistrzostwa Sportowego również rady rodziców.
5.   Nauczyciele  mogą,  za  zgodą  dyrektora  zespołu  nawiązywać  i  prowadzić  współpracę
ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej.
 
§ 16.
1.   Na  wniosek  lub  za  zgodą  rodziców  albo  pełnoletniego  ucznia  dyrektor  zespołu,  po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej szkoły do której uczęszcza uczeń i publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi  na indywidualny program lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela opiekuna.
2.   Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze administracyjnej.
3. Warunki i tryb udzielania zezwoleń, o których mowa w ust.1 oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki, uwzględniając umożliwienie uczniom szczególnie uzdolnionym rozwoju ich uzdolnień oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie określają właściwe przepisy prawa oświatowego.
 
Rozdział 3. Organy Zespołu
 
1.   Organami zespołu są:
1)  dyrektor zespołu;
2)  rada pedagogiczna;
3)  samorząd uczniowski;
 
§ 17.
 
4)  rada rodziców Liceum Mistrzostwa Sportowego;
5)  rada szkoły, o ile taka rada zostanie utworzona.
 
§ 18.
1.   Stanowisko Dyrektora powierza i ze stanowiska odwołuje organ prowadzący.
2.   Zasady  postępowania  w  sprawie  powierzenia stanowiska  dyrektora  lub  odwołania
ze stanowiska określają właściwe przepisy prawa oświatowego.
3.   Dyrektorem  zespołu  może  być  osoba,  która  spełnia  warunki  zawarte  we  właściwych
przepisach prawa oświatowego.
 
4. Dyrektor  zespołu  kieruje  działalnością  zespołu,  reprezentuje  ją  na  zewnątrz,  jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu, przewodniczącym rady pedagogicznej.
5.   Dyrektor zespołu odpowiedzialny jest w szczególności za:
1)  dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły;
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących zespół;
3)  tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów;
4)  zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu
zawodowym;
5)  zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
6.   Dyrektor sprawuje opiekę nad uczniami uczącymi się w szkole oraz stwarza im  warunki
harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
7.   Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie  i nadzorowanie pracy
zespołu, dyrektor w szczególności:
1)  opracowuje i  przedstawia do  zaopiniowania radzie pedagogicznej  arkusz  organizacji
pracy, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
2)  przedkłada do zaopiniowania, a następnie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projekty planów pracy zespołu, kieruje ich realizacją oraz składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich realizacji;
3)  sprawuje nadzór pedagogiczny, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
4)  przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające   ze   sprawowania   nadzoru   pedagogicznego   oraz   informacje o działalności pracy zespołu;
5)  dopuszcza do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania;
6)  przedkłada  radzie  pedagogicznej  do  zatwierdzenia  wyniki  klasyfikacji  i  promocji uczniów;
7)  wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
8) w porozumieniu z organem prowadzącym, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za  ich  prawidłowe  wykorzystanie,  a  także  organizuje  administracyjną,  finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
9)  współpracuje ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;
10) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez zespół;
11) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w zespole;
12) stwarza   warunki   do   działania   w   zespole:   wolontariuszy,   stowarzyszeń   i   innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność  wychowawcza  lub  rozszerzanie  i  wzbogacanie  form  działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej zespołu;
13) może  w  drodze  decyzji  administracyjnej,  na  podstawie  uchwały  rady  pedagogicznej, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie zespołu. Skreślenie następuje w trybie administracyjnym;
14) współpracuje  z  pielęgniarką  albo  higienistką  szkolną,  lekarzem  i  lekarzem  dentystą, sprawującymi  profilaktyczną  opiekę  zdrowotną  nad  dziećmi  i  młodzieżą,  w  tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
 
8.   Dyrektor  zespołu  jest  kierownikiem  zakładu  pracy  dla  zatrudnionych  w  szkołach nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje   w sprawach:
1)  zatrudniania i zwalniania nauczycieli;
2) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników zespołu,
9.   Dyrektor  zespołu  w  wykonywaniu  swoich  zadań  współpracuje  z  radą  pedagogiczną, i samorządem uczniowskim oraz rozstrzyga sprawy sporne między organami zespołu;
10. W  przypadku  nieobecności  dyrektora  zespołu  zastępuje  go  inny  nauczyciel  zespołu, wyznaczony przez organ prowadzący, na wniosek dyrektora zespołu.
11. Dyrektor zespołu wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
 
§ 19
1.   W zespole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem zespołu w zakresie
realizacji zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2.   Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
3.   W skład rady pedagogicznej, wchodzą: dyrektor zespołu, wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole,   w   tym   nauczyciel   bibliotekarz   i   pedagog   oraz   trenerzy   sportowi i instruktorzy praktycznej nauki zawodu.
4.   W zebraniach  rady pedagogicznej  mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby, w tym przedstawiciele organów zespołu oraz stowarzyszeń i organizacji, których statutowym celem jest działalność wychowawcza lub wzbogacanie form dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zespołu, zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
5.   Posiedzeniom rady pedagogicznej przewodniczy dyrektor zespołu.
6.  Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków rady.
7.   Zebrania    rady  pedagogicznej  są  organizowane  przed  rozpoczęciem  roku  szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
8. Zebrania rady pedagogicznej są zwoływane z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej, organu prowadzącego zespół, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,  na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
9.   Rada  pedagogiczna  ustala  regulamin  swojej  działalności,  który  szczegółowo  określa zasady organizacji pracy rady pedagogicznej, zakres i formy tej działalności. Regulamin rady pedagogicznej nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
10. Przewodniczący   przygotowuje   i   prowadzi   zebrania   rady   pedagogicznej   oraz   jest odpowiedzialny  za  zawiadomienie  wszystkich  jej  członków  o  terminie  i  porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
11. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
 
§ 20.
1.   Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1)  zatwierdzanie planów pracy zespołu, w tym szkół wchodzących w skałd zespołu;
2)  podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, przy czym w zakresie klasyfikowania i promowania uczniów poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu rada pedagogiczna zachowuje swoją odrębność;
3)  podejmowanie   uchwał   w   sprawie   eksperymentów   pedagogicznych   realizowanych w zespole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
4)  ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu;
5)  podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie  sposobu  wykorzystania  wyników  nadzoru  pedagogicznego,  w  tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkół wchodzących w skład zespołu;
7)  podejmowanie uchwał w sprawie opiniowania szkolnego zestawu programów nauczania
i szkolnego zestawu podręczników;
8)  uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2.  Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1)  organizację pracy zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2)  projekt planu finansowego zespołu;
3)  wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4)  propozycje dyrektora zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5)  kandydatów na nauczycielskie stanowiska kierownicze w zespole;
6)  przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora zespołu;
3. Rada  pedagogiczna  może  wystąpić  z  umotywowanym  wnioskiem  do  organu prowadzącego  zespół  o  odwołanie  nauczyciela  ze  stanowiska  dyrektora  zespołu  lub do  dyrektora  zespołu  o  odwołanie  nauczyciela  z  innego  stanowiska  kierowniczego w zespole.
4. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej spraw, które mogą naruszyć dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników zespołu.
5.  Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu zespołu i szkół wchodzących w skład zespołu albo ich zmian i przedstawia do uchwalenia radzie pedagogicznej.
6.   W przypadku nieutworzenia rady szkoły, zadania rady wykonuje  rada pedagogiczna:
1)  uchwala statut szkoły lub placówki;
2)  opiniuje projekt planu finansowego zespołu;
3)  może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności zespołu, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w zespole, a wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4)  opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty eksperymentów pedagogicznych oraz
inne sprawy istotne dla zespołu;
5) ocenia sytuację oraz stan zespołu i występuje z wnioskami do dyrektora, organu prowadzącego   zespół   oraz   do   wojewódzkiej   rady   oświatowej,   w   szczególności w sprawach organizacji zajęć:
a)  obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
b)  zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c)  zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności,
d)  zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
 
§ 21.
1.   Dyrektor  zespołu  wstrzymuje  wykonanie  uchwał  rady  pedagogicznej  niezgodnych
z przepisami prawa.
2.   O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor  zespołu niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
 
3.   W  przypadku  o  którym  mowa  w  ust.1,     organ  sprawujący  nadzór  pedagogiczny w porozumieniem z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
 
§ 22.
1. W każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu może działać samorząd   uczniowski
zwany  dalej  samorządem,  który  odrębnie  tworzą  wszyscy  uczniowie  każdej  ze  szkół, wchodzących w skład zespołu.
2. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi zespołu, radzie pedagogicznej a w przypadku Liceum Mistrzostwa Sportowego również radzie rodziców, wnioski i opinie we wszystkich sprawach danej szkoły, w szczególności dotyczących realizacji praw  i obowiązków uczniów, takich jak:
1)  prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi
wymaganiami;
2)  prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3)  prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4)  prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5)  prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie  z  własnymi  potrzebami  i  możliwościami  organizacyjnymi  w  porozumieniu z dyrektorem;
6)  prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
3.   Do kompetencji samorządu uczniowskiego należą, w szczególności:
1)  opiniowanie wniosku dyrektora zespołu o skreślenie ucznia z listy uczniów danej szkoły;
2)  opiniowanie    ustalenia    dodatkowych    dni    wolnych    od    zajęć    dydaktyczno    –
wychowawczych w danym roku szkolnym;
3)  opiniowanie    propozycji    dodatkowych    dni    wolnych    od    zajęć    dydaktyczno    –
wychowawczych w danym roku szkolnym.
4.   Szczegółowe zasady i organizację działalności samorządowej uczniów określa regulamin samorządu, opracowany odrębnie dla każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu.
5.   Obowiązki dyrektora zespołu wobec samorządu:
1)  udzielanie  pomocy  w  przedsięwzięciach  wymagających  udziału  nauczycieli  i  innych
pracowników zespołu;
2)  powoływanie opiekuna samorządu po zasięgnięciu opinii uczniów.
6.   Obowiązki opiekuna samorządu:
1)  udzielanie pomocy w realizacji zadań i sprawowanie opieki nad prawidłowym działaniem samorządu;
2)  informowanie uczniów i o uchwałach rady pedagogicznej dotyczących spraw uczniów.
 
§ 23.
1.   Samorząd  w  porozumieniu  z  dyrektorem  zespołu  i  opiekunem  samorządu  podejmuje
działania z zakresu wolontariatu.
2.   Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
3.   Działania z zakresu wolontariatu prowadzone w szkole są spójne z koncepcją jej pracy i uwzględnione są w realizowanym w szkole programie wychowawczo – profilaktycznym.
4.   Działania z zakresu wolontariatu prowadzone w szkole mogą mieć charakter ciągły lub
akcyjny.
5.   W realizacji zadań z zakresu wolontariatu zespół współpracuje z organizacjami pożytku publicznego  oraz  innymi  podmiotami  działającymi  na  rzecz  osób  potrzebujących wsparcia.
 
§ 24.
1.   W Liceum Mistrzostwa Sportowego, który funkcjonuje w zespole działa rada rodziców,
w  skład  której  wchodzą  po  jednym    przedstawicielu  rad  oddziałowych,  wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału, stanowiąca reprezentację  ogółu  rodziców uczniów.
2.   W  wyborach,  o  których  mowa  w  ust.  1,  jednego  ucznia  reprezentuje  jeden  rodzic.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
3.   Rada rodziców może występować do dyrektora zespołu i innych organów zespołu, organu prowadzącego  zespół  oraz  organu  sprawującego  nadzór  pedagogiczny  z  wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Liceum Mistrzostwa Sportowego.
4.   W  celu  wspierania  działalności  statutowej  Liceum  Mistrzostwa  Sportowego,  rada rodziców  może  gromadzić  fundusze  z  dobrowolnych  składek  rodziców  oraz  innych źródeł, przy czym:
1)  zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
2)  gromadzone fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców.
3)  do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
5.   Rada    rodziców    uchwala    regulamin    swojej    działalności,    w    którym    określa w szczególności:
1)  wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2)  szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych, oraz przedstawicieli
rad oddziałowych do rady rodziców Liceum Mistrzostwa Sportowego.
6.   Rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo –
profilaktyczny Liceum Mistrzostwa Sportowego obejmujący:
1)  treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących    w    społeczności    szkolnej,    skierowane    do    uczniów,    nauczycieli i rodziców.
7.   Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego Liceum Mistrzostwa Sportowego, program ten   ustala dyrektor zespołu w uzgodnieniu z radą pedagogiczną. Program ustalony przez dyrektora zespołu obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
8.   W   Akademickiej   Szkole  Policealnej   program   wychowawczo-profilaktyczny  szkoły
uchwala rada pedagogiczna zespołu.
9.   Rada  rodziców  opiniuje  program  i  harmonogram  poprawy  efektywności  kształcenia Liceum Mistrzostwa Sportowego   o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy prawo oświatowe;
10. W  Akademickiej  Szkole  Policealnej  w  Łomży  i  w  Akademickiej  Szkole  Policealnej
dla Dorosłych nie tworzy się rad rodziców.
 
§ 25.
1.   Współpracę organów funkcjonujących w zespole koordynuje dyrektor zespołu, który:
1)  każdemu  z  nich  zapewnia  możliwość  swobodnego  działania  i  podejmowania  decyzji w granicach przypisanych im kompetencji;
2)  organizuje spotkania przedstawicieli organów zespołu;
3)  zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych
bądź planowanych działaniach i decyzjach;
4)  umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i rozstrzyga spory pomiędzy organami zespołu.
2.  Organy zespołu mogą zapraszać na swoje planowane doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i swoich stanowisk.
3.  Spory wynikłe organami zespołu rozstrzyga dyrektor zespołu, zaś między  dyrektorem zespołu a organami zespołu w zależności od rodzaju konfliktu organ prowadzący zespół lub organ nadzoru pedagogicznego w ramach swych kompetencji.
4.   Sprawy sporne pomiędzy Dyrektorem Szkoły a innymi organami   szkoły, w zależności od przedmiotu sprawy, rozstrzyga organ nadzoru pedagogicznego lub organ prowadzący zespół.
5.   Decyzja organu rozstrzygającego spór jest ostateczna.
 
Rozdział 4. Organizacja pracy Zespołu
 
§ 26.
1.   Organizację  pracy  szkoły  w  danym  roku  szkolnym,  w  tym  terminy  rozpoczynania
i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych   oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy prawa oświatowego w sprawie organizacji roku szkolnego.
2.   Szczególową  organizację  nauczania,  wychowania  i  opieki  w  danym  roku  szkolnym określa arkusz organizacji pracy zespołu, na który składają się arkusze organizacji pracy poszczególnych szkół, wchodzących w skład zespołu.
3.   Arkusz organizacji o którym mowa w ust. 2 opracowuje dyrektor zespołu. Terminy i tryb opracowywania i zatwierdzania arkusza, o którym mowa w ust.2 określają właściwe przepisy prawa oświatowego.
4.   W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
1)  liczbę oddziałów poszczególnych klas;
2)  liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
3)  dla poszczególnych oddziałów:
a)  tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć
prowadzonych w grupach,
b)  tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego i nauki własnej historii i kultury, nauki geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa,   o ile takie zajęcia są w danym typie szkoły prowadzone,
c)  tygodniowy wymiar zajęc praktycznych i praktyk zawodowych, o ile takie zajęcia są w danym typie szkoły prowadzone.
d)  tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
e)  wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o ile takie zajęcia są w danym typie szkoły prowadzone,
 
f) wymiar  i  przeznaczenie  godzin,  które  organ  prowadzący  szkołę  może  dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o ile takie zajęcia są w danym typie szkoły prowadzone,
g)  tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora, o ile takie zajęcia są w danym typie szkoły prowadzone;
4)  liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
5)  liczbę  nauczycieli,  w  tym  nauczycieli  zajmujących  stanowiska  kierownicze,  wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
6)  liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych;
7) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych,  zajęć  z  zakresu  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej  oraz  innych zajęć   wspomagających   proces   kształcenia,   realizowanych   w   szczególności   przez pedagoga i innych nauczycieli;
8)  liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.
 
§ 27.
1.   Na  podstawie  zatwierdzonego  arkusza  organizacji  pracy szkół  wchodzących  w  skład
zespołu, dyrektor zespołu, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych dla ucznió
2.   Liceum   Mistrzostwa   Sportowego   jest   szkołą   dla   młodzieży,   realizująca   zajęcia edukacyjne przez 5 dni w tygodniu, w wymiarze przewidzianym w ramowym planie nauczania dla tego typu szkoły.
3.   Akademicka Szkoła Policealna w Łomży prowadzi kształcenie w systemie dziennym, przez 5 dni w tygodniu, w wymiarze przewidzianym w ramowym planie nauczania dla tego typu szkoły.
4.   Akademicka Szkoła Policealna dla Dorosłych prowadzi kształcenie w formie:
1)  stacjonarnej,  przy czym zajęcia odbywają się przez trzy lub cztery dni w tygodniu,
2) zaocznej, przy czym:
a) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni, a w uzasadnionych przypadkach co tydzień przez dwa dni,
b)  dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20%
ogólnej liczby godzin w semestrze,
c)  organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru, wprowadzającą
do pracy w semestrze i przedegzaminacyjną.
 
1.   Podstawowymi formami pracy zespołu są:
 
§ 28.
 
1)  obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w ramowych planach nauczania dla poszczególnych typów szkół;
2)  zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
3)  w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – praktyczna nauka zawodu;
4)  zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
 
2.   W zespole mogą być realizowane inne rodzaje zajęć, w wymiarze i trybie określonym w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół i innych przepisów szczególnych.
 
§ 29.
1.   Podstawową jednostką organizacyjną każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu jest
oddział złożony z uczniów.
2. Uczniowie oddziału w trakcie roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych    określonych    w    ramowym    planie    nauczania    oraz    uczestniczą w dodatkowych zajęciach edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3.   Przeciętna  liczba  uczniów  w  nowotworzonym  oddziale  powinna  wynosić  minimum
25 uczniów.
4.  W oddziałach mistrzostwa sportowego liczba uczniów jest uzależniona od możliwości zebrania uczniów o podobnym poziomie sportowym. Szczegółowe     zasady funkcjonowania oddziałów mistrzostwa sportowego reguluje statut Liceum Mistrzostwa Sportowego.
5. Za zgodą organu prowadzącego, dopuszcza się możliwość utworzenia oddziału przy mniejszej liczbie uczniów.
6.   Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, wyznaczony przez dyrektora zespołu.
7.   Dyrektor   zespołu   corocznie   dokonuje   podziału   uczniów   na   grupy   na   zajęciach edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i w miarę posiadanych środków.
8.   Godzina   lekcyjna   trwa   45   minut.   W   uzasadnionych   przypadkach   dopuszcza   się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny czas zajęć ustalony w tygodniowym planie zajęć.
9. Szczególową organizację pracy poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu określają statuty tych szkół.
 
§ 30.
Organizację praktycznej  nauki  zawodu  w  Akademickiej  Szkole  Policealnej  w  Łomży
i w Akademickiej Szkole Policealnej dla Dorosłych regulują odpowiednio  statuty tych szkół.
 
§ 31.
1.   Na terenie zespołu funkcjonuje biblioteka szkolna z czytelnią czasopism, księgozbioru
podręcznego oraz multimedialne centrum informacyjne.
2. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych szkół wchodzących w skład zespołu, rozwijaniu zainteresowań uczniów, doskonaleniu nauczycieli i innych pracowników szkoły.
3.   Funkcje i zadania biblioteki szkolnej:
1)  udostępnia książki i inne źródła informacji;
2)  tworzy   warunki   do   poszukiwania,   porządkowania   i   wykorzystywania   informacji z różnych źródeł ora efektywnego posługiwania się technologia informacyjną;
3) rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania uczniów oraz wyrabia i pogłębia u uczniów nawyki czytania i uczenia się;
4)  organizuje przedsięwzięcia rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną,
5)  wspiera realizację procesów edukacyjnych;
6) inspiruje uczniów do rozwijania ich zainteresowań, kształtuje ich kulturę czytelniczą i pogłębia wiedze medialną;
7)  przysposabia uczniów do samokształcenia i korzystania z różnych źródeł informacji,
8)  uczy aktywnego odbioru dóbr kultury;
9)  wspomaga proces doradztwa edukacyjno – zawodowego.
 
4.   Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:
1)  uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy zespołu,
2)  absolwenci, za zgodą dyrektora zespołu,
3)  rodzice uczniów Liceum Mistrzostwa Sportowego;
4)  studenci  i  pracownicy  Państwowej  Wyższej  Szkoły  informatyki  i  Przedsiębiorczości w Łomży.
5.   Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna. Ewidencję użytkowników
prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
6.   Praca  biblioteki  szkolnej  organizowana  jest  w  oparciu  o  roczny  plan  pracy,  który
opracowuje nauczyciel bibliotekarz.
7.   Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1)  rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, popularyzowanie literatury pięknej i
zawodowej;
2)  gromadzenie, ewidencja, opracowywanie zbiorów i udostępnianie książek oraz zbiorów
specjalnych;
3)  prenumerata, gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie czasopism;
4)  konserwacja i selekcja księgozbioru;
5)  prowadzenie warsztatu informacyjnego;
6)  prowadzenie dokumentacji bibliotecznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
7)  prowadzenie lekcji przysposobienia czytelniczego, informacyjnego i medialnego;
8)  pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych;
9)  systematyczne dokształcanie się;
10) dbanie o estetyczny wygląd biblioteki i czytelni.
8.   Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć, w szczególności w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
9.   W bibliotece przeprowadzana jest inwentaryzacja księgozbioru, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829).
10. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej oraz prawa i obowiązki osób z niej korzystających określa regulamin biblioteki, zatwierdzony przez dyrektora zespołu.
 
Rozdział 5. Nauczyciele i inni pracownicy zespołu
 
§ 32.
1.   Zasady zatrudnienia w zespole nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne
przepisy.
2.   W  celu  zapewnienia  sprawnego  funkcjonowania  zespołu,  pracownikom  administracji i obsługi powierzono następujące zadania:
1) prowadzenie sekretariatu;
2) prowadzenie spraw kadrowych;
3) dbanie o bezpieczeństwo uczniów i pracowników na terenie szkoły;
4) zapewnienie higienicznych warunków pobytu w szkole;
5) zakup pomocy naukowo-dydaktycznych i sprzętu;
6) dozór mienia;
7) wykonywanie bieżących remontów i napraw.
 
§ 33.
1.   Nauczyciel  prowadzi  pracę  dydaktyczno  –  wychowawczą  i  opiekuńczą  oraz  jest
odpowiedzialny za całość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2.   Realizuje podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i dąży do pełnego rozwoju osobowości ucznia oraz własnej.
3.  Kształci i wychowuje uczniów w duchu patriotyzmu, humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej oraz odpowiedzialności i szacunku do pracy.
 
§ 34.
1.   Zadaniem nauczyciela zatrudnionego w zespole jest planowanie, organizowanie
i ewaluowanie procesów edukacyjnych, a w szczególności:
1)  wybór lub modyfikacja lub opracowanie programu nauczania do przedmiotu z którego zajęcia;
2)  wybór,  spośród  dopuszczonych  do  użytku  szkolnego,  podręcznika  do  nauczanego
przedmiotu;
3)  realizacja zajęć edukacyjnych zgodnie z zaleceniami podstawy programowej i zasadami metodyki szczegółowej przedmiotu, którego naucza;
4)  indywidualizacja procesu nauczania adekwatnie do możliwości psychofizycznych ucznia, jego zdolności, zainteresowań, zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej, stwierdzonych deficytów;
5)  rozwijanie kompetencji uniwersalnych uczniów;
6)  realizowanie programu wychowawczo – profilaktycznego w zakresie określonym w  tym
programie;
7)  prowadzenie kontroli i oceny zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;
8)  systematyczne i rzetelne dokumentowanie przebiegu nauczania i zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
9)  przestrzeganie dyscypliny pracy w stosunku do siebie i powierzonych uczniów.
2.   Zadaniem nauczyciela zatrudnionego w zespole jest:
1) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonym mu uczniom, podczas zajęć dydaktycznych, wychowawczych, sportowych i innych organizowanych przez zespół w szkole  i poza nią;
2) dbanie o powierzone mu pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz ich prawidłowe używanie;
3. Zadaniem nauczyciela zatrudnionego w zespole jest doskonalenie umiejętności dydaktycznych     i     aktualizowanie     wiedzy     poprzez     samokształcenia,     udział w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia.
4. Nauczyciele uczący w Liceum Mistrzostwa Sportowego mają obowiązek uczestniczyć
w organizowanych przez szkołę w spotkaniach indywidualnych i zebraniach z rodzicami
uczniów.
§ 35.
Do zadań nauczyciele praktycznej nauki zawodu, poza określonymi w § 33 i § 34 należy:
1)  prowadzenie bieżącej współpracy ze wskazanymi w umowie praktyczną naukę zawodu pracownikami placówki szkoleniowej;
2) zapoznawanie uczniów przed rozpoczęciem praktycznej nauki zawodu z organizacją zakładu pracy, w którym uczniowie będą ją odbywać, z przepisami w zakresie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy, tajemnicy zawodowej oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
3)  prowadzenie bieżącej współpracy z kierownikiem szkolenia praktycznego lub dyrektorem
zespołu.
 
§ 36.
1.   Zmiana  nauczyciela  uczącego  w  danym  oddziale  należy  do  kompetencji  dyrektora
zespołu. Decyzję o zmianie nauczyciela dyrektor podejmuje:
1)  z własnej inicjatywy – na skutek zaniedbywania przez nauczyciela obowiązków, braku
2)  kompetencji, w przypadku przekroczenia uprawnień lub naruszenia dyscypliny pracy
3)  na zawierającą uzasadnienie prośbę nauczyciela
4)  na wniosek uczniów lub rodziców danej klasy.
2.   Dla ważności wniosku i dla celów dowodowych zastrzega się formę pisemną wniosku z uzasadnieniem prośby oraz konieczność złożenia podpisów na wniosku przez ponad
75% uczniów danego oddziału lub w przypadku  Liceum Mistrzostwa Sportowego ponad
75% rodziców uczniów danego oddziału.
3. Podjęcie decyzji o zmianie nauczyciela winno być poprzedzone dokładną analizą przedstawionych zarzutów oraz rozmową wyjaśniającą z zainteresowaną osobą.
 
§ 37.
1.   Zadaniem nauczyciela wychowawcy oddziału   jest sprawowanie opieki wychowawczej
nad uczniami,  a szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces ich uczenia się   oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
2)  inspirowanie i wspomaganie aktywności edukacyjnej i społecznej uczniów;
3)  podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej;
4) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania powierzonego jego opiece oddziału, zgodnie z właściwymi w tym zakresie przepisami prawa oświatowego.
2.   Nauczyciel wychowawca oddziału  spełnia obowiązek wychowawczy poprzez:
1)  diagnozowanie sytuacji wychowawczej uczniów;
2)  otaczanie indywidualną opieką i wsparciem każdego ucznia;
3)  opracowywanie planu wychowawczo – profilaktycznego klasy spójnego z programem
wychowawczo – profilaktycznym danej szkoły wchodzącej w skład zespołu;
4)  realizowanie planu wychowawczo – profilaktycznego klasy we współpracy z uczniami a w przypadku Liceum Mistrzostwa Sportowego również we współpracy z rodzicami uczniów liceum;
5) współpracę w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z pedagogiem szkolnym, dyrektorem, nauczycielami zespołu, specjalistami zewnętrznymi, a  przypadku uczniów Liceum Mistrzostwa Sportowego również z rodzicami uczniów liceum.
3.   Nauczyciel wychowawca oddziału zobowiązany jest do:
1) odbywania spotkań z zespołem rodziców zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora zespołu;
2)  monitorowania frekwencji i efektów uczenia się powierzonych jego opiece uczniów;
3) informowania   rodziców   o   postępach   edukacyjnych,   frekwencji,   problemach wychowawczych ich dzieci.
 
§ 38.
1.   Nauczyciel  wychowawca  oddziału  pełni  powierzoną  mu  funkcję  przez  cały  cykl
kształcenia dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej
z zastrzeżeniem ust. 2.
2.   Dyrektor  zespołu  może  odwołać  nauczyciela  z  funkcji  nauczyciela  wychowawcy
oddziału:
1)  z powodu nie wywiązywania się z obowiązków opiekuna;
2)  na jego pisemny wniosek;
 
3) na pisemny wniosek co najmniej połowy członków rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego albo uczniów danego oddziału - po rozpoznaniu i potwierdzeniu przez dyrektora zespołu okoliczności wskazanych we wniosku;
4)  długotrwałej choroby nauczyciela, która uniemożliwia mu właściwe wykonywanie zadań wychowawcy oddziału.
§ 39.
1.   W zespole prowadzone jest doskonalenie nauczycieli w formach szkolnych
i pozaszkolnych.
2.   Doskonalenie   nauczycieli   uwzględniane   jest   w   planach   nadzoru   pedagogicznego poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu.
3.   Organizacją doskonalenia  nauczycieli  kieruje  dyrektor  zespołu  lub  wyznaczony przez
niego nauczyciel.
§ 40.
1.   W zespole mogą być utworzone następujące nauczycielskie stanowiska kierownicze:
1)  wicedyrektora,
2)  kierownika szkolenia praktycznego;
3)  kierownika szkolenia sportowego.
2.   Zasady tworzenia stanowisk kierowniczych określa organ prowadzący szkołę.
3.   Stanowiska  kierownicze  powierza  i  ze  stanowisk  kierowniczych  odwołuje  dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i opinii organu prowadzącego.
4. Zakres uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności osób powołanych na stanowiska kierownicze określa dyrektor w formie pisemnej, zgodnie z potrzebami szkoły i jej specyfiką.
 
§ 41.
1.   W  zespole  może  być  utworzone  stanowisko  pedagoga  szkolnego.  Zasady  tworzenia
stanowiska pedagoga szkolnego określa organ prowadzący w oparciu o obowiązujące przepisy praw oświatowego w tym zakresie.
2.   Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3)  udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4)  podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodziezy;
5)  minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania
oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6)  inicjowanie  i  prowadzenie  działań  mediacyjnych  i  interwencyjnych  w  sytuacjach
kryzysowych;
7)  pomoc   rodzicom   i   nauczycielom   w   rozpoznawaniu   i   rozwijaniu   indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
 
8)  wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
9) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
10) prowadzenie doradztwa edukacyjno - zawodowego.
 
§ 42.
1.   Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.
2.   W  zespole  i  szkołach  wchodzących  w  skład  zespołu  mogą  być  tworzone  inne  poza
określonym w ust.1, nauczycielskie zespoły zadaniowe.
3.   Zespoły    nauczycielskie    w    drodze    zarządzenia    powołuje    dyrektor    zespołu, a w szczególności:
1)  wskazuje skład zespołu;
2)  wskazuje na wniosek zespołu, przewodniczącego zespołu;
3)  określa zadania zespołu i czas jego funkcjonowania.
 
Rozdział 6. Uczniowie zespołu
 
§ 43.
Rekrutacja  kandydatów  do  szkół,  wchodzących  w  skład  zespołu  odbywa  się  zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
 
§ 44.
1.   Do  klasy  programowo  wyższej  liceum  lub  na  semestr  programowo  wyższy  szkół
policealnych,   przyjmuje   się   uczniów   zgodnie   z   właściwymi przepisami   prawa oświatowego.
2. Zadania i uprawnienia dyrektora zespołu w zakresie przyjmowania uczniów do klas programowo wyższych i na semestry programowo wyższe, określają właściwe przepisy prawa oświatowego.
§ 45.
W statutach poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu, uregulowano odpowiednio:
1)  prawa i obowiązki uczniów poszczególnych szkół;
2) rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom poszczególnych szkół oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń od przyznanej nagrody;
3)  rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary;
4)  wewnątrzszkolne zasady oceniania.
 
§ 46.
1.   Zespół udziela uczennicy  w ciąży urlopu oraz innej pomocy niezbędnej do ukończenia
przez   nią   edukacji,   w   miarę   możliwości   nie   powodując   opóźnień   w   zaliczeniu
przedmiotów.
2.  Jeżeli ciąża, poród lub połóg w przypadku uczennicy szkoły policealnej dla dorosłych powoduje niemożność zaliczenia w terminie egzaminów semestralnych, szkoła wyznacza dodatkowe  terminy  egzaminów  dogodne  dla  uczennicy,  w  okresie  nie  dłuższym  niż
6 miesięcy.
 
3.   W przypadku uczennicy, która znalazła się w sytuacji opisanej ust.1 szkoła indywidualnie ustala zasady uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
 
 
Rozdział 7.  Postanowienia końcowe
 
§ 47.
1.   Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.   Tablice i pieczęci szkół wchodzących w skład zespołu zawierają nazwę zespołu i nazwę właściwej szkoły.
3.   Zespół może posiadać imię, sztandar i ceremoniał szkolny.
4.   Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.   Zespół  wydaje  świadectwa  ukończenia  poszczególnych  typów  szkół,  wchodzących w skład zespołu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
 
§ 48.
1.   W  zakresie  uregulowanym  odmiennie  w  statucie  zespołu  tracą  moc  postanowienia
zawarte w statutach połączonych szkół.
2.  Dyrektor zespołu zapewnia możliwość zapoznania się z niniejszym statutem wszystkim członkom społeczności szkoły.
 
§ 49.
Dyrektor  zespołu  zapewnia  wszystkim  członkom  społeczności  szkół  wchodzących
w skład zespołu, możliwość zapoznania się z niniejszym statutem. 
 

Statut (pdf)

 

  • Studia I stopnia

  • Administracja
  • Automatyka i robotyka
  • Dietetyka
  • Informatyka
  • Filologia
  • Fizjoterapia
  • Kosmetologia
  • Pedagogika
  • Pielęgniarstwo
  • Praca socjalna
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Wychowanie fizyczne
  • Zarządzanie
  • Studia II stopnia

  • Administracja
  • Informatyka
  • Pielęgniarstwo
  • Prawo
  • Technologia żywności i żywienie człowieka
  • Zarządzanie
  • Studia podyplomowe

  • Zarządzanie zasobami ludzkimi – kadry i płace
  • Menedżer jakości
  • Mediacje i negocjacje
  • Bibliotekoznawstwo
  • Oligofrenopedagogika
  • Organizacja i zarządzanie oświatą
  • Terapia pedagogiczna
  • Rachunkowość i finanse
  • Informatyka stosowana
  • Informatyka dla nauczycieli
  • Socjoterapia
  • więcej
  • Kursy i szkolenia

  • Pracownik socjalny - I stopień
  • Organizacja Pomocy Społecznej
  • Podstawy negocjacji
  • ABC efektywnej przedsiębiorczości
  • Sieci komputerowe CCNA CISCO
  • AgilePM® Foundation
  • Programming Essentials in C++
  • Kursy maturalne
  • Kursy językowe
  • Certyfikat Pearson Test of English
  • więcej

    Kontakt

  • Godło państwowe
  • Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży

  • Wiejska 16, 18-400 Łomża
  • +48 86 216 31 53
  • azsp@pwsip.edu.pl
  • Facebook Youtube