Bycie kibicem pilki nożnej nie jest łatwe. Wymaga przede wszystkim językowej kreatywności. Neologizmy i sformułowania używane przez fanów piłki nożnej zbadała dr Katarzyna Burska z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.
Określenia członków wrogiego klubu rzadko są neutralne. Kibice znieważają przeciwników nie tylko obelgami, ale także poprzez negatywnie nacechowane neologizmy, sformułowania rasistowskie i stosowanie wobec piłkarzy form żeńskich. Inspirują się także skrótowcami i proponują odczytywać je na nowo.
Kibice entuzjastycznie udzielają się na publicznych forach internetowych, gdzie z dużym zaangażowaniem komentują to, co dzieje się u lokalnych przeciwników. Jednym z przejawów rywalizacji sympatyków poszczególnych drużyn jest wymyślanie coraz to nowszych określeń dla piłkarzy i kibicujących im grup.
Komentarze z forów internetowych zebrała dr Katarzyna Burska z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego i przyjrzała się im pod kątem językoznawczym. Badaczka przeanalizowała sformułowania używane przez użytkowników forów internetowych dwóch najpopularniejszych łódzkich klubów piłkarskich – Widzewa i ŁKS-u (Łódzki Klub Sportowy), dotyczące meczów, treningów, organizacji, a nawet kondycji finansowej wybranych drużyn.
2020-02-06