Stowarzyszenie Rzecznicy Nauki jest finalistą XV edycji konkursu Popularyzator Nauki, organizowanego przez serwis Nauka w Polsce oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Startuje w kategorii Instytucja. Obecnie w jego gronie znajduje się ponad 60 badaczy reprezentujących 15 różnych dziedzin nauki, pracujących w 9 miastach w Polsce oraz w 4 innych krajach. Są to doświadczeni komunikatorzy nauki, organizatorzy wielu różnorodnych wydarzeń popularnonaukowych, zawodowi mówcy, goście licznych programów telewizyjnych i autorzy doniesień medialnych.
"Naszą misją jest tworzenie społeczeństwa, które swoje decyzje opiera o naukowe badania – potrafi analizować informacje, polega na faktach, nie na opiniach. Wspieramy też sztukę efektywnej komunikacji ucząc jak prowadzić dobrą, merytoryczną rozmowę." - mówi w rozmowie z PAP prezes Stowarzyszenia Monika Koperska. Celem statutowym Stowarzyszenia jest wsparcie naukowców w dzieleniu się zdobywaną przez nich wiedzą ze społeczeństwem - w sposób przystępny, otwarty i zachęcający do dialogu. Koperska zaznacza, że motorem stojącym u podstaw działalności Rzeczników Nauki nie jest tworzenie naukowych celebrytów, ale udostępnienie badaczom swego rodzaju inkubatora projektów popularnonaukowych, który będzie rozpoznawalny i pomieści w swojej formule wszelkie nowatorskie formaty aktywności. Od szkoleń z komunikacji naukowej do występów na scenie kabaretowej. Swoją działalność określają mianem pracy u podstaw w środowisku medialnym, nauczycielskim i e-społeczności. Organizują regularne, ogólnopolskie spotkania naukowców z dziennikarzami i koordynują ich współpracę. Zorganizowali już 26 takich spotkań w całej Polsce (12 miastach), które zebrały ponad 200 osób. W 11 miastach przeprowadzili z kolei szkolenia dla naukowców z komunikacji naukowej "Ars Mollis" w ramach "Projektu Naukowiec" Euroaxess. Szkolą też nauczycieli z krytycznego myślenia potrzebnego do analizowania źródeł informacji internetowych i doniesień prasowych.
Do Stowarzyszenia mogą przystępować też naukowcy niezwiązani z konkursem FameLab. Należy wypełnić formularz, a o przyjęciu decydują obecni członkowie Stowarzyszenia. "Zwracamy uwagę na to, aby osoby, które do nas przystępują miały doświadczenie w popularyzacji. Zależy nam na tym, aby trzymać wewnętrzny poziom" - zaznacza Monika Koperska. Od początku swojego istnienia Stowarzyszenie pozyskało finansowanie w wysokości przekraczającej 1 milion złotych, które w całości zostało przeznaczone na realizację projektów popularnonaukowych. Jego członkowie zrealizowali już ponad 300 aktywności i projektów popularyzujących naukę w całym kraju i poza jego granicami. Wśród nich znalazło się m.in. około 100 wypowiedzi medialnych, 40 artykułów i publikacji, 3 książki, 52 wydarzenia, 30 wykładów, 8 cykli nagrań wideo, 3 stand-upy, 19 szkoleń i warsztatów, 5 akcji społecznych, a nawet produkcja serialu telewizyjnego. Raporty są jednak zbierane dopiero od 2018 roku i nie wszystkie działania zostały w nich odzwierciedlone.
Członkowie Stowarzyszenia opracowali też portal Preasenti. Jest to kurs umiejętności miękkich, który użytkownik może zacząć tuż po zarejestrowaniu na portalu. Opracowano tam trzy ścieżki rozwoju, które można realizować równolegle lub kolejno. W ścieżce werbalnej można skupić się na wygłaszanej treści, w niewerbalnej na sposobie wypowiedzi, a w ścieżce własnej można poćwiczyć swoją prezentację lub przygotować się do rozmowy o pracę. Dzięki wykonywanym zadaniom i ćwiczeniom w danych ścieżkach użytkownik nabiera pewności siebie, a stres związany z wystąpieniami ogranicza do minimum. Portal został wyróżniony w konkursie innowacji społecznych Popojutrze.
2020-02-11