Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Studia > Regulaminy > Regulamin Studiów


Regulamin Studiów - tekst jednolity z dn. 25.09.2019 r.

Rozdział 1 PRZEPISY OGÓLNE

§ 1
Regulamin studiów w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zwany dalej Regulaminem określa organizację i przebieg toku studiów oraz związane z tym prawa i obowiązki studenta Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
w Łomży.

§ 1a
Użyte w Regulaminie skróty oznaczają:
PWSIiP – Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży,
USOS – Uniwersytecki System Obsługi Studiów,
ECTS – Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów,
Ustawa – ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r.

§ 2
Niniejszy regulamin obowiązuje studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia
oraz jednolitych studiów magisterskich prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej oraz pracowników Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zwanej dalej „Uczelnią” lub „PWSIiP” w zakresie organizacji i przebiegu procesu kształcenia,
a także studentów uczelni partnerskich, którzy odbywają część studiów w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.

§ 3
1.    Zwierzchnikiem i opiekunem studentów jest Rektor.
2.    Przełożonym studentów Wydziału jest Dziekan.
3.    Dziekan podejmuje decyzje, decyzje administracyjnie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora oraz inne rozstrzygnięcia we wszystkich, niezastrzeżonych
dla innych organów indywidualnych sprawach studentów związanych z odbywaniem studiów na kierunkach prowadzonych przez poszczególne Wydziały.
4.    Od decyzji administracyjnych podejmowanych w pierwszej instancji przez Dziekana na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora przysługuje odwołanie do Rektora
w terminie 14 dni od dnia ich doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Dziekana. Decyzja Rektora jest ostateczna.
5.    Od decyzji niebędących decyzjami administracyjnymi oraz pozostałych rozstrzygnięć przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji lub rozstrzygnięcia. Wniosek składa się do Dziekana, który wydał zaskarżoną decyzję lub rozstrzygnięcie. W przypadku utrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia w mocy, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, studentowi służy odwołanie do Rektora w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia. Decyzja lub rozstrzygnięcie Rektora
są ostateczne.
6.    Decyzje, które nie są decyzjami administracyjnymi a także inne rozstrzygnięcia w sprawach studenckich mogą być przekazywane studentom za pośrednictwem poczty elektronicznej,
na adres wskazany przez studenta w podaniu/wniosku.

§ 4
1.    Reprezentantem ogółu studentów Uczelni są organy samorządu studenckiego.
2.    Reprezentantem studentów danego kierunku, trybu i roku studiów jest starosta.
3.    Dziekan w porozumieniu z Samorządem Studentów powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna roku, do obowiązków którego należy w szczególności: pomoc
w rozwiązywaniu problemów związanych z tokiem studiów, sprawami socjalnymi
i bytowymi studentów.

§ 5
1.    Uczelnia może pobierać opłaty za usługi edukacyjne w przypadkach określonych w ustawie oraz regulaminie zasad pobierania opłat za studia. Wysokość opłat za usługi edukacyjne ustala Rektor.
2.    Decyzje i rozstrzygnięcia w sprawach finansowych studentów podejmuje Prorektor
ds. Dydaktyki i Spraw Studenckich na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
3.    Od decyzji, o których mowa w ust. 2 przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji lub rozstrzygnięcia. Wniosek składa się do Prorektora, który wydał zaskarżoną decyzję lub rozstrzygnięcie. W przypadku utrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia w mocy, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, studentowi służy odwołanie do Rektora w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia. Decyzja lub rozstrzygnięcie Rektora są ostateczne.

Rozdział 2 PODEJMOWANIE STUDIÓW

§ 6
1.    Przyjęcie na studia następuje przez:
1) rekrutację,
2) potwierdzenie efektów uczenia się,
3) przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej
w drodze wpisu na listę studentów.
2.    Uczelnia dokłada wszelkich starań w stwarzaniu osobom niepełnosprawnym warunków
do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia w celu odbywania kształcenia.
3.    Kandydaci na studia będący osobami niepełnosprawnymi mogą zwracać się w czasie postępowania rekrutacyjnego o poradę, informację i pomoc odnośnie konkretnego wsparcia.
4.    Osoba przyjęta na studia rozpoczyna studia i nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania.  Treść ślubowania określa statut.
5.    Złożenie ślubowania osoba przyjęta na studia potwierdza na piśmie. W przypadku braku możliwości potwierdzenia złożenia ślubowania własnoręcznym podpisem, pracownik właściwego dziekanatu potwierdza ten fakt składając odpowiednią adnotację w aktach osobowych studenta. 
6.    Dokumentem potwierdzającym status studenta jest elektroniczna legitymacja studencka.
7.    Elektroniczna legitymacja studencka zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia ukończenia studiów, zawieszenia w prawach studenta lub skreślenia z listy studentów, a w przypadku absolwentów studiów pierwszego stopnia – do dnia 31 października roku ukończenia tych studiów.
8.    Osoby skreślone z listy studentów oraz zawieszone w prawach studentów zobowiązane
są do niezwłocznego zwrotu legitymacji studenckiej.
9.    Legitymacje studenckie absolwentów stanowią ich własność. 

§ 7
1.    Osoby ubiegające się o przyjęcie w poczet studentów PWSIiP muszą spełniać wymagania rekrutacyjne określone w ustawie oraz w zasadach rekrutacji na poszczególne kierunki
i formy studiów w PWSIiP ustalone przez Senat.
2.    Studia w PWSIiP można podjąć również w trybie wznowienia studiów.
3.    Szczegółowe zasady dotyczące przeniesienia i wznowienia studiów regulują przepisy rozdziału 3 niniejszego Regulaminu.
4.    Uczelnia może potwierdzić efekty uczenia się uzyskane w procesie uczenia się poza systemem studiów. Szczegółowe zasady potwierdzania efektów uczenia się określa odrębny regulamin.

Rozdział 3 PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA

§ 8
1.    Student ma prawo do:
1)    poszanowania godności osobistej ze strony każdego członka społeczności akademickiej,
2)    zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu
z pomieszczeń dydaktycznych, urządzeń i zbiorów bibliotecznych Uczelni zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
3)    współdecydowania lub opiniowania we wszystkich sprawach dotyczących studentów
w zakresie określonym obowiązującymi przepisami za pośrednictwem organów samorządu studenckiego,
4)    zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich oraz uczestnictwa w pracach naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w Uczelni,
5)    zrzeszania się w istniejących organizacjach i zakładania nowych organizacji na zasadach określonych w ustawie,
6)    otrzymywania pomocy materialnej i socjalnej na zasadach określonych odrębnymi przepisami,
7)    nagród i wyróżnień,
8)    studiowania według indywidualnego toku studiów na zasadach określonych w § 12,
9)    studiowania według indywidualnej organizacji studiów na zasadach określonych w § 13,
10)    uczestniczenia w zajęciach otwartych na innych kierunkach,
11)    korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Uczelni według zasad określonych w ustawie,  statucie Uczelni oraz Regulaminie Samorządu Studenckiego.
12)    zgłaszania do władz Uczelni postulatów dotyczących programów studiów, w tym planów studiów i ich realizacji,
13)    udziału w procesie zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia, a także oceniania procesu dydaktycznego,
14)    ochrony własnych danych osobowych,
15)    przenoszenia i uznawania punktów ECTS,
16)    usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, urlopów od zajęć oraz urlopów od zajęć
z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów,
17)    zmiany kierunku studiów,
18)    przeniesienia na studia stacjonarne albo niestacjonarne,
19)    przystąpienia do egzaminu komisyjnego przy udziale wskazanego przez niego obserwatora,
20)    powtarzania określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce,
21)    korzystania z konsultacji prowadzonych przez nauczycieli akademickich w czasie ich dyżurów,
22)    wglądu do: pisemnych prac etapowych mających wpływ na zaliczenie i ocenę końcową przedmiotu/grupy przedmiotów oraz oceny pracy dyplomowej dokonanej przez promotora i recenzenta.
2.    Studentowi będącemu osobą niepełnosprawną lub przewlekle choremu przysługuje dodatkowo m.in. prawo do:
1)    dostosowania formy egzaminów i zaliczeń do indywidualnych możliwości, a także indywidualnej organizacji studiów, o której mowa w § 13,
2)    korzystania ze sprzętu wspomagającego proces kształcenia,
3)    zmiany warunków uczestnictwa w zajęciach,
4)    uczestnictwa w zajęciach asystenta osoby niepełnosprawnej,
5)    otrzymania materiałów dydaktycznych w formie dostosowanej do jego potrzeb
i możliwości, np. druk powiększony,
6)    wykonywania notatek na użytek osobisty w formie alternatywnej, w szczególności przez nagrywanie, robienie zdjęć prezentacjom, po otrzymaniu zgody prowadzącego zajęcia.
3.    Organy Uczelni zobowiązane są do podejmowania działań zmierzających do stwarzania osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia oraz zapewnienia warunków umożliwiających studentom niepełnosprawnym studiowanie
na zasadzie równych szans w stosunku do pozostałych studentów.
4.    Student ma prawo do przeszkolenia w zakresie praw i obowiązków studenta. Szkolenia prowadzi samorząd studencki we współpracy z Parlamentem  Studentów Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 9
1.    Utrata praw studenta następuje w przypadku:
1)    skreślenia z listy studentów,
2)    rezygnacji ze studiów na podstawie pisemnego oświadczenia studenta,
3)    zawieszenia w prawach studenta, jako kary dyscyplinarnej.
2.    Każdy student, który utracił prawa studenta lub został zawieszony w prawach studenta, powinien uregulować wszelkie zobowiązania wobec Uczelni.

§ 10
Do podstawowych obowiązków studenta należy postępowanie zgodnie z treścią ślubowania
i obowiązującymi w PWSIiP przepisami, a w szczególności:
1)    uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych przewidzianych jako obowiązkowe
w programie i planie studiów,
2)    terminowe zaliczanie przedmiotów przewidzianych planem studiów, składanie egzaminów, odbywanie praktyk zawodowych i spełnianie innych wymogów dydaktycznych przewidzianych w programie studiów,
3)    przestrzeganie przepisów obowiązujących na Uczelni i obyczajów akademickich,
4)    zapoznawanie się na bieżąco z informacjami dotyczącymi przebiegu studiów w systemie USOS,
5)    poszanowanie mienia Uczelni,
6)    niezwłoczne aktualizowanie danych osobowych w przypadku ich zmiany,
7)    usprawiedliwienie u prowadzącego w ciągu 14 dni nieobecności na zajęciach, na których obecność jest kontrolowana,
8)    terminowe wnoszenie opłat za usługi dydaktyczne,
9)    składanie w formie pisemnej za pośrednictwem Dziekana oświadczenia o rezygnacji
z kontynuowania studiów.

§ 11
1.    Za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną na zasadach określonych
w odrębnych przepisach. Karami dyscyplinarnymi są: upomnienie, nagana, nagana
z ostrzeżeniem, zawieszenie w określonych prawach studenta na okres do jednego roku, wydalenie z Uczelni.
2.    Za uszkodzone, zniszczone lub zagubione mienie Uczelni student może ponosić odpowiedzialność materialną.

§ 12
1.    Wyróżniającym się studentom, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce Uczelnia umożliwia studiowanie według indywidualnego toku studiów (ITS).
2.    Student może studiować według indywidualnego toku studiów, jeżeli zaliczył, co najmniej pierwszy rok studiów, a jego dotychczasowa średnia ocen ze wszystkich przedmiotów przewidzianych planem i programem studiów wynosi, co najmniej 4,3.
3.    Student zainteresowany indywidualnym tokiem studiów składa pisemny wniosek
do Dziekana.
4.    Decyzję o studiowaniu według indywidualnego toku studiów podejmuje Dziekan, biorąc
pod uwagę uzdolnienia studenta oraz wyniki uzyskiwane przez niego w toku studiów. Dziekan powołuje opiekuna naukowego studenta spośród pracowników badawczo
-dydaktycznych, posiadających co najmniej stopień doktora.
5.    Opiekun naukowy, w uzgodnieniu ze studentem, ustala indywidualny program studiów, uwzględniający konieczność uzyskania wymaganej liczby punktów ECTS i zakładanych
w planie i programie studiów efektów uczenia się. Na koniec semestru opiekun naukowy przedstawia Dziekanowi informację o postępach w studiowaniu studenta realizującego ITS. Jeżeli student nie osiąga zadowalających wyników w studiowaniu, Dziekan może podjąć decyzję o cofnięciu pozwolenia na dalsze kształcenie studenta według ITS.
6.    Studia realizowane według ITS nie powinny prowadzić do wydłużenia czasu ich trwania.

§ 13
1.    Student może ubiegać się o studiowanie według indywidualnej organizacji studiów (IOS),
w razie wystąpienia jednej z okoliczności:
1)    jego stan zdrowia utrudnia mu systematyczne uczestniczenie w zajęciach,
2)    studiuje na więcej niż jednym kierunku,
3)    odbywa część studiów w innej Uczelni,
4)    został przyjęty na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się,
5)    wystąpią inne ważne okoliczności uzasadniające studiowanie w trybie IOS.
2.    Studentce studiów stacjonarnych będącej w ciąży i studentowi studiów stacjonarnych będącemu rodzicem nie można odmówić zgody na odbywanie studiów na określonym kierunku i poziomie według indywidualnej organizacji studiów do czasu ich ukończenia.
3.    Student zainteresowany indywidualną organizacją studiów składa pisemny wniosek
do Dziekana.
4.    Decyzję o studiowaniu według indywidualnej organizacji studiów podejmuje Dziekan. Decyzja wydawana jest na okres nie dłuższy niż jeden rok akademicki.
5.    Z zastrzeżeniem ust. 2 student może studiować według indywidualnej organizacji studiów, jeżeli zaliczył, co najmniej pierwszy rok studiów. W wyjątkowych przypadkach Dziekan może zadecydować inaczej.
6.    Przyznanie IOS upoważnia studenta do częściowego zwolnienia z obowiązku uczęszczania na zajęcia dydaktyczne oraz dopuszcza możliwość zaliczenia tych zajęć w innym terminie niż przewiduje organizacja roku akademickiego, ale nie dłużej niż do końca danego roku akademickiego. Student studiujący według IOS obowiązany jest do uzyskania wymaganej liczby punktów ECTS i zakładanych w planie i programie studiów efektów uczenia się.
7.    Dziekan ustala wykaz przedmiotów, na które student korzystający z IOS ma obowiązek uczęszczać. Sposób i termin zaliczeń pozostałych przedmiotów student uzgadnia indywidualnie z prowadzącymi zajęcia i przedstawia do zatwierdzenia Dziekanowi w ciągu 30 dni od dnia wydania decyzji o IOS.
8.    W przypadku naruszenia przez studenta ustalonych zasad realizacji IOS lub braku postępów w nauce Dziekan może cofnąć zgodę na IOS.

§ 14
1.    Student może studiować poza swoim kierunkiem podstawowym na innych kierunkach
w PWSIiP.
2.    Przyjęcie na kolejny kierunek następuje po spełnieniu warunków obowiązującej na tym kierunku rekrutacji.
3.    Studia na dodatkowej specjalności student może podjąć za zgodą Dziekana.

§ 15
1.    Student może za zgodą Dziekana:
1)    przenieść się ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne,
2)    przenieść się ze studiów niestacjonarnych na studia stacjonarne na warunkach określonych przez Dziekana,
3)    zmienić kierunek studiów w Uczelni (wymagana jest wówczas zgoda Dziekana Wydziału przyjmującego),
2.    Zmiana kierunku lub trybu studiów, może wiązać się z koniecznością uzupełnienia różnic programowych, określonych przez Dziekana Wydziału przyjmującego.

§ 16
1.    Student może przenieść się na inną uczelnię za zgodą Uczelni przyjmującej, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących na Wydziale, który opuszcza
i złożył podanie o przeniesienie na inną uczelnię.
2.    Student innej uczelni, w tym także zagranicznej, może ubiegać się o przyjęcie do PWSIiP
w trybie przeniesienia pod warunkiem zaliczenia, co najmniej pierwszego semestru
i spełnienia wszystkich wymogów wynikających z przepisów obowiązujących w poprzedniej uczelni. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan może zezwolić na przeniesienie się studenta z innej uczelni do PWSIiP w trakcie pierwszego semestru.
3.    Dziekan, podejmując decyzję o przyjęciu, określa rok i semestr studiów oraz warunki
i terminy uzupełnienia przez studenta różnic programowych.
4.    Studentowi przenoszącemu zajęcia zaliczone w innej uczelni, w tym zagranicznej, przypisuje się taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom uczenia się uzyskiwanym
w wyniku realizacji odpowiednich zajęć w PWSIiP.
5.    Warunkiem zaliczenia zajęć zrealizowanych w innej uczelni, w tym zagranicznej, jest uznanie przez Dziekana, że efekty uczenia się zdobyte w innej uczelni odpowiadają efektom możliwym do uzyskania w wyniku realizacji danego przedmiotu/przedmiotów w PWSIiP.

§ 17
1.    Student ma prawo do realizacji części programu studiów w innej uczelni krajowej
lub zagranicznej w ramach programów realizowanych przez PWSIiP.
2.    Program zajęć w innej uczelni dla studenta PWSIiP ustala kierownik właściwego zakładu,
a zatwierdza Dziekan. Program definiuje okres studiów, na który PWSIiP kieruje studenta do uczelni partnerskiej, wykaz przedmiotów, które jest on zobowiązany tam zaliczyć i liczbę punków ECTS, które ma tam uzyskać.
3.    Jeżeli program studiów, ustalony jak w ust. 2, zapewnia realizację etapu studiów przewidzianego planem studiów, w PWSIiP, traktowany jest, jako równoważny i stanowi podstawę zaliczenia etapu studiów zrealizowanego w innej uczelni.
4.    Jeżeli program studiów, który ma być realizowany w uczelni partnerskiej nie jest równoważny z programem studiów przewidzianych do realizacji w PWSIiP, kierownik właściwego zakładu ustala wykaz przedmiotów uznanych za równoważne oraz tych, które wymagają zaliczenia w PWSIiP, ze wskazaniem terminów ich zaliczenia. Ustalony wykaz przedmiotów zatwierdza Dziekan.
5.    W przypadku, gdy Uczelnia partnerska jest uczestnikiem programu ERASMUS+, zadania określone w punkcie 2 i 4 dla kierownika właściwego zakładu realizuje wydziałowy koordynator programu ERASMUS+

§ 18
1.    O wznowienie studiów może się ubiegać student, który zaliczył, co najmniej pierwszy semestr studiów.
2.    Wznowienie studiów nie jest możliwe, w przypadku:
1) gdy studia na danym kierunku nie są prowadzone, z zastrzeżeniem ust. 6,
2) gdy skreślenie z listy studentów nastąpiło z powodu ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z PWSIiP
3.    Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje Dziekan, określając w każdym przypadku warunki wznowienia, w tym semestr, na którym mogą być wznowione studia, z zastrzeżeniem
§ 47 pkt. 2.
4.    Studenta, który wznowił studia nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się, które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
5.    Dziekan może uzależnić wznowienie studiów od wyrównania różnic programowych spowodowanych zmianą planów i programów studiów.
6.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach wznowienie studiów może nastąpić na kierunek pokrewny, pod warunkiem zbieżności efektów uczenia się dla obu kierunków.
7.    Po wznowieniu studiów student studiuje według aktualnie obowiązującego studentów planu
i programu studiów.
8.    Poza szczególnie uzasadnionymi przypadkami studia można wznowić tylko raz.
Rozdział 4 ORGANIZACJA STUDIÓW

§ 19
1.    Rok akademicki trwa od dnia 1 października do dnia 30 września i dzieli się na 2 semestry – zimowy (rozpoczyna się 1 października i kończy 28 (29) lutego) i letni (rozpoczyna się
1 marca i kończy 30 września).
2.    Organizację roku akademickiego, z podziałem na semestry i wyodrębnieniem terminów odbywania zajęć dydaktycznych i sesji egzaminacyjnych, ustala Rektor i podaje do wiadomości na trzy miesiące przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.
3.    Rektor może ustanawiać godziny lub dni wolne od zajęć dydaktycznych tzw. godziny lub dni rektorskie.

§ 20
1.    Studia realizowane są według programów studiów, w tym planów studiów uchwalonych przez Senat, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego.
2.    Program studiów dla danego kierunku studiów zawiera opis efektów uczenia się właściwych dla dyscypliny i dziedziny lub dyscyplin i dziedzin, do których należy dany kierunek studiów oraz opis procesu kształcenia prowadzącego do osiągnięcia tych efektów uczenia się, wraz
z przypisanymi do poszczególnych zajęć punktami ECTS.
3.    Jeden punkt ECTS odpowiada efektom uczenia się, których uzyskanie wymaga od studenta średnio 25-30 godzin nakładu pracy, przy czym liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia organizowane przez Uczelnię i indywidualną pracę studenta.
4.    W każdym semestrze student powinien uzyskać minimum 30 pkt. ECTS, a w roku minimum 60 pkt. ECTS.
5.    Zmiany w programach studiów są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia.
W trakcie cyklu kształcenia w programach studiów mogą być wprowadzane wyłącznie zmiany:
1)    w doborze treści kształcenia przekazywanych studentom w ramach zajęć, uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe, artystyczne lub związane
z działalnością zawodową;
2)    konieczne do:
a) usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną,
b) dostosowania programu studiów do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących.
6.     Zmiany w programach studiów wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia są udostępniane
w BIP na stronie internetowej uczelni co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru, którego dotyczą.
7.     Plany studiów stanowią podstawę do opracowania harmonogramów zajęć.

 § 21
1.    Przebieg studiów dokumentowany jest w:
1)    systemie USOS,
2)    protokołach zaliczeń przedmiotów sporządzanych w postaci wydruków danych elektronicznych z systemu USOS,
3)    kartach okresowych osiągnięć studenta sporządzanych w postaci wydruków danych
z systemu USOS.
2.    Na mocy upoważnienia udzielonego przez Rektora Dziekan właściwego Wydziału podpisuje karty okresowych osiągnięć studenta, potwierdzając w ten sposób przeprowadzenie weryfikacji osiągnięć studenta.

§ 22
1.    Prowadzący przedmiot ma obowiązek przedstawić studentom na pierwszych zajęciach:
1)    program zajęć, zalecaną literaturę oraz określić formę i sposoby weryfikacji efektów uczenia się ,
2)    wymagane zasady uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych i usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach, które umożliwi przystąpienie do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów,
3)    sposób i termin uzupełnienia przez studenta zaległości powstałych wskutek nieobecności.
4)    sposób przeprowadzania oraz dokumentowania bieżącej kontroli efektów uczenia się,
5)    warunki i formy uzyskania zaliczenia.
2.    Prowadzący zajęcia ma obowiązek wpisania i zatwierdzenia ocen w systemie elektronicznych protokołów (USOS) oraz dostarczenia podpisanych wydruków do dziekanatu w terminach określonych w organizacji roku akademickiego.

§ 23
1.    Podstawowym językiem wykładowym jest język polski.
2.    Zajęcia dydaktyczne oraz sprawdziany wiedzy i egzaminy dyplomowe na kierunkach innych niż filologia mogą być prowadzone w języku obcym w zakresie i na warunkach określonych przez Dziekana. W języku obcym mogą być także przygotowywane prace dyplomowe.
3.    Zajęcia dydaktyczne mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
 
§ 24
1.    Student odbywa studia według programu studiów obowiązującego w roku akademickim,
w którym rozpoczął naukę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.    Student powtarzający rok studiów, kontynuujący naukę po urlopie lub wznowieniu
oraz student przeniesiony z innej uczelni w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy efektami uczenia się uzyskanymi podczas realizacji dotychczas obowiązującego studenta programu studiów, a efektami uczenia się określonymi dla kierunku, profilu i poziomu studiów, na którym student będzie kontynuował kształcenie, zobowiązany jest
do uzupełnienia różnic programowych. O zakresie, sposobie i terminach uzupełnienia różnic programowych decyduje Dziekan.
3.    W przypadku zaprzestania prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu Uczelnia zapewnia studentom możliwość kontynuowania studiów na tym samym poziomie
i profilu oraz takim samym albo innym kierunku studiów związanym z dyscypliną, do której był przyporządkowany dotychczas prowadzony kierunek.

§ 25
1.    Zajęcia dydaktyczne wynikające z programów i planów studiów, prowadzone
są m.in. w formie:
1)    wykładów,
2)    ćwiczeń,
3)    ćwiczenia laboratoryjnych, laboratoriów, pracowni specjalistycznej, zajęć projektowych,
4)    proseminariów,
5)    seminariów dyplomowych,
6)    lektoratów języków obcych, ćwiczeń językowych,
7)    zajęć wychowania fizycznego,
8)    ćwiczeń specjalnościowych i specjalizacyjnych,
9)    ćwiczeń sprawnościowych,
10)    obozów,
11)    zajęć praktycznych,
12)    ćwiczeń praktycznej nauki zawodu,
13)    ćwiczeń teoretycznych,
14)    seminariów,
15)    konwersatoriów,
16)    ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznych.
2.    Dopuszcza się prowadzenie zajęć dydaktycznych w innych formach przewidzianych
w programach i planach studiów.
3.    Liczebność grup studenckich na poszczególnych formach zajęć dydaktycznych rekomenduje Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia.
4.    W uzasadnionych przypadkach Rektor zmniejsza lub zwiększa liczebność grup studenckich.

Rozdział 5 ZALICZENIE SEMESTRU/ROKU STUDIÓW


§ 26
1.    Okresem zaliczeniowym etapu studiów jest semestr.
2.    Szczegółowe terminy, zaliczenia semestru ustalane są przed jego rozpoczęciem w organizacji roku akademickiego.
3.    Student jest zobowiązany uzyskać zaliczenie wszystkich zajęć określonych programem
i planem studiów w terminach ustalonych organizacją roku akademickiego.
4.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach, prowadzący zajęcia może, za zgodą Dziekana, zaliczyć studentowi zajęcia w innym terminie.
5.    Zaliczenie zajęć odnotowuje się w systemie USOS. Oceny wprowadzone do systemu USOS są widoczne dla studentów za pośrednictwem indywidualnych kont studentów w systemie USOS.

§ 27
1.    Wszystkie przedmioty przewidziane planem studiów kończą się egzaminem lub zaliczeniem na ocenę.
2.    Jeżeli przedmiot składa się z kilku form kształcenia (np. wykłady, ćwiczenia, laboratoria), punkty ECTS i oceny przyznawane są dla danego przedmiotu, a nie poszczególnych form realizacji przedmiotu.
3.    Z zastrzeżeniem ust. 4 sposób ustalania końcowej oceny z przedmiotu składającego się
z kilku form kształcenia ustala koordynator przedmiotu.
4.    W przypadku przedmiotów kończących się egzaminem, warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich innych form zajęć z danego przedmiotu.
5.    Zaliczenie przedmiotu kończącego się egzaminem uzyskuje student, który otrzymał ocenę, co najmniej dostateczną na egzaminie.
6.     Jeżeli wynika to ze specyfiki przedmiotu składającego się z kilku części realizowanych
w kolejnych semestrach nauki, Dziekan może podjąć decyzję o niedopuszczeniu studenta do realizacji kolejnej części przedmiotu w sytuacji, gdy nie zaliczył części wcześniejszej.

§ 28
1.    Praktyki zawodowe stanowią integralną część programu studiów. Brak zaliczenia praktyki jest traktowany na równi z brakiem zaliczenia każdego innego przedmiotu.
2.    Program praktyk dla danego kierunku studiów opracowuje Kierownik Zakładu
w porozumieniu z Koordynatorem praktyk lub Opiekunem praktyk, a zatwierdza Dziekan Wydziału.
3.    Formy i miejsce odbywania praktyk zawodowych i zajęć praktycznych ustala powołany przez Dziekana Koordynator praktyk lub Opiekun praktyk.
4.    Zaliczenia praktyki dokonuje Koordynator praktyk lub Opiekun praktyk na podstawie określonych w programie studiów wymogów warunkujących uzyskanie efektów uczenia się przewidzianych programem praktyki.
5.    Dziekan lub upoważniony przez niego Koordynator praktyk lub Opiekun praktyk na wniosek studenta może zaliczyć, jako praktykę lub część praktyki wykonywaną przez niego, udokumentowaną pracę zawodową lub inną działalność, jeśli zostały osiągnięte efekty uczenia się przewidziane dla tej praktyki w programie studiów.

§ 29
1.    Zaliczenie zajęć dydaktycznych przez prowadzącego zajęcia, powinno odbyć się w ostatnim tygodniu zajęć.
2.    Egzaminy przeprowadzane są w czasie sesji egzaminacyjnej określonej w organizacji roku akademickiego.
3.    Szczegółowe terminy egzaminów są ustalane przez egzaminatorów po wysłuchaniu sugestii studentów i są ogłaszane na stronie internetowej Uczelni nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem egzaminu.
4.    Student ma prawo do dwóch egzaminów z każdego przedmiotu w danej sesji: egzaminu głównego i egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem pkt. 8.
5.    Student może przystępować do egzaminu w tzw. terminie zerowym na zasadach określonych przez prowadzącego przedmiot w sylabusie. Student przystępujący do egzaminu w terminie zerowym musi posiadać zaliczenia wszystkich form danego przedmiotu (np. ćwiczeń, laboratoriów, projektów). Uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu zdawanego
w terminie zerowym nie jest podstawą klasyfikacji, zaś ocena niedostateczna nie jest wpisywana do dokumentacji przebiegu studiów.
6.    W przypadku niezaliczenia zajęć w przewidzianym terminie, student może przystąpić do zaliczenia w terminie poprawkowym. Po uzyskaniu zaliczenia zajęć warunkujących dopuszczenie do egzaminu, w drugim, poprawkowym terminie, studentowi przysługuje tylko jeden termin egzaminu, przypadający w poprawkowej sesji egzaminacyjnej, z zastrzeżeniem pkt. 8.
7.    Termin egzaminu poprawkowego nie może zostać wyznaczony wcześniej niż 3 dni robocze po ogłoszeniu wyników egzaminu podstawowego.
8.    Student, który nie uzyskał zaliczenia zajęć w pierwszym terminie z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach, nie traci prawa do pierwszego terminu zaliczenia.
9.    Student, który bez usprawiedliwienia nie zgłosił się na egzamin w wyznaczonym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną i traci jeden termin egzaminu.
10.    W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na egzaminie w ustalonym terminie student zachowuje prawo zarówno do egzaminu w terminie podstawowym i poprawkowym.
11.    Usprawiedliwienie nieobecności na egzaminie lub zaliczeniu powinno nastąpić w ciągu 7 dni od wyznaczonego terminu egzaminu.
 
§ 30
1.    W ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyników zaliczenia/egzaminu student, który zgłasza umotywowane zastrzeżenia, co do bezstronności, formy, trybu lub przebiegu zaliczenia/egzaminu, ma prawo złożyć wniosek o przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu komisyjnego.
2.    Dziekan może zarządzić zaliczenie/egzamin komisyjny. Zaliczenie/egzamin komisyjny powinien odbyć się w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
3.    W uzasadnionych przypadkach Dziekan może zarządzić zaliczenie/egzamin komisyjny z własnej inicjatywy lub na wniosek organu samorządu studenckiego.
4.    Skład Komisji zaliczenia/egzaminu komisyjnego ustala Dziekan.
5.    Egzamin komisyjny przeprowadza trzyosobowa komisja w składzie: Dziekan lub inny upoważniony przez Dziekana nauczyciel akademicki, jako przewodniczący, nauczyciel akademicki, który wystawił ocenę weryfikowaną w trybie komisyjnym oraz nauczyciel akademicki reprezentujący daną lub pokrewną dziedzinę wiedzy.
6.    Kolegialny organ samorządu studenckiego ma prawo, na wniosek studenta, delegować swojego przedstawiciela, jako obserwatora egzaminu komisyjnego.
7.    Ocena wystawiona przez komisję unieważnia kwestionowaną ocenę i jest ostateczna.
8.    W stosunku do studenta, który nie uzyskał zaliczenia lub nie złożył egzaminu komisyjnego
z wynikiem pozytywnym, Dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 34.

§ 31
1.    W Uczelni stosuje się następującą skalę ocen z zajęć dydaktycznych i egzaminów oraz odpowiadające im oznaczenia literowe:
1)    Bardzo dobry        (Excellent)        5,0 (bdb)      (A)
2)    Dobry plus            (Very Good)        4,5 (db+)     (B)
3)    Dobry            (Good)        4,0 (db)     (C)
4)    Dostateczny plus        (Satisfactory)    3,5 (dst+)      (D)
5)    Dostateczny        (Sufficient)        3,0 (dst)      (E)
6)    Niedostateczny        (Fail)            2,0 (ndst)     (FX, F)
2.    Do obliczenia średniej arytmetycznej ocen ze studiów bierze się pod uwagę wszystkie oceny końcowe z terminu podstawowego i poprawkowego wpisane do elektronicznych kart okresowych osiągnięć studenta oraz liczbę przedmiotów, z których student uzyskał ocenę.
3.    Przy wyliczaniu średniej ocen nie uwzględnia się oceny kwestionowanej w trybie przewidzianym w § 30, tylko ostateczną ocenę z komisyjnego egzaminu/zaliczenia.

§ 32
1.    Student uczestniczący w pracach badawczych lub wdrożeniowych, na wniosek kierującego tymi pracami, może być zwolniony przez Dziekana z udziału w niektórych zajęciach
i zaliczenia tych zajęć, jeżeli udział w tych pracach umożliwia osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się.
2.    Dziekan może uzależnić zaliczenie zajęć od sprawdzenia znajomości materiału objętego programem studiów, a wykraczających poza prace wykonane przez studenta, o których mowa w punkcie 1.

§ 33
Egzaminy przeprowadzają koordynatorzy przedmiotów, którzy są upoważnieni do dokonywania wpisów z właściwych przedmiotów w dokumentacji przebiegu studiów. W wyjątkowych przypadkach Dziekan może upoważnić do przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia i dokonania wpisu do systemu USOS i protokołu składanego do Dziekanatu inną osobę prowadzącą zajęcia
z danego lub pokrewnego przedmiotu.

§ 34
1.    Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie oceny, co najmniej dostatecznej ze wszystkich przedmiotów przewidzianych planem i programem studiów, zaliczenie praktyki zawodowej oraz wszelkich innych zajęć przewidzianych planem studiów.
2.    W stosunku do studenta, który nie spełnił wszystkich wymagań przewidzianych programem studiów danego etapu Dziekan może:
1)    udzielić warunkowego zezwolenia na kontynuowanie studiów w następnym semestrze lub roku w przypadku uzyskania przez studenta, co najmniej 18 punktów ECTS w danym semestrze,
2)    udzielić zezwolenia na powtarzanie semestru,
3)    skreślić z listy studentów.
3.    Student nie może powtarzać pierwszego semestru.
4.    Niezaliczone zajęcia student powtarza z niższym rocznikiem. W przypadku braku niższego rocznika lub zmian w planach studiów uniemożliwiających powtórzenie przedmiotów
z niższym rocznikiem o sposobie powtórzenia niezaliczonych zajęć decyduje Dziekan.
5.    Studenta, który powtarza semestr nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się , które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
6.    Powtarzanie semestru jest możliwe jedynie w przypadku uzyskania urlopu na okres oczekiwania na rozpoczęcie powtarzanego semestru.
7.    W czasie powtarzania semestru student, za zgodą Dziekana, może uczęszczać na wybrane zajęcia na wyższym semestrze oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.
8.    Powtarzanie zajęć dydaktycznych z powodu braku postępów w nauce jest odpłatne.

§ 35
W stosunku do studenta kontynuującego studia na podstawie wpisu warunkowego w przypadku niezaliczenia semestru w wyznaczonym terminie Dziekan:
1)    podejmuje decyzję o zezwoleniu na powtórzenie semestru/roku,
2)    podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.

§ 36
1.    Dziekan skreśla studenta z listy studentów na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora w przypadku:
1)    niepodjęcia studiów, które stwierdza się na podstawie: nieodebrania przez studenta legitymacji studenckiej lub niezłożenia i/lub niepodpisania tekstu ślubowania, lub niezgłoszenia się do właściwego dziekanatu w celu potwierdzenia powrotu na studia po zakończonym urlopie,
2)    rezygnacji ze studiów stwierdzonej na podstawie pisemnego oświadczenia woli studenta
o rezygnacji ze studiów,
3)    niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego,
4)    ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z Uczelni.
2.    Dziekan może skreślić studenta z listy studentów na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora w przypadku:
1)    stwierdzenia braku postępów w nauce,
2)    nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
3)    niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów,
4)    stwierdzenia braku udziału w obowiązkowych zajęciach.
3.    Brak udziału w obowiązkowych zajęciach stwierdza się w przypadku trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności studenta.
4.    Skreślenie z listy studentów następuje w drodze decyzji administracyjnej.
5.    Od decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2 studentowi przysługuje odwołanie do Rektora
w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Decyzja Rektora jest ostateczna.

§ 37
Ponowne przyjęcie na studia osoby, która zrezygnowała ze studiów lub została skreślona z listy studentów nie zaliczywszy I semestru studiów, następuje na ogólnych zasadach obowiązujących przy rekrutacji na I rok studiów.

Rozdział 6 URLOPY W CZASIE STUDIÓW

§ 38
1.    Studentowi na jego wniosek może być udzielony urlop:
1)    długoterminowy (semestralny lub roczny),
2)    krótkoterminowy (do czterech tygodni).
2.    Decyzję o udzieleniu urlopu podejmuje Dziekan.
3.    Od decyzji, o której mowa w ust. 2 studentowi przysługuje odwołanie do Rektora w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Decyzja Rektora jest ostateczna.
4.    Od decyzji, o której mowa w ust.2 przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek składa się do Dziekana, który wydał zaskarżoną decyzję w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W przypadku utrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia w mocy,
po ponownym rozpatrzeniu sprawy, studentowi służy odwołanie do Rektora w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji lub rozstrzygnięcia. Decyzja lub rozstrzygnięcie Rektora
są ostateczne. 

§ 39
1.    Student winien ubiegać się o udzielenie urlopu bezpośrednio po zaistnieniu przyczyny, stanowiącej podstawę do jego udzielenia.
2.    Udzielenie urlopu może nastąpić:
1)    w przypadku długotrwałej choroby potwierdzonej dokumentacją medyczną,
2)    w przypadku urodzenia dziecka lub konieczności sprawowania opieki nad nim,
3)    w przypadku innych ważnych okoliczności uznanych przez Dziekana za uzasadniające jego udzielenie.
3.    Studentce w ciąży i studentowi będącemu rodzicem nie można odmówić zgody na urlop.
4.    Urlopu, o którym mowa w ust. 3 dla:
1) studentki w ciąży udziela się na okres do dnia urodzenia dziecka,
2) studenta będącego rodzicem udziela się na okres do 1 roku
- z tym, że jeżeli koniec urlopu przypada w trakcie semestru, urlop może być przedłużony
do końca tego semestru.
5.    Przyczyna udzielenia urlopu powinna być każdorazowo podana w decyzji o udzieleniu urlopu. Fakt udzielenia urlopu odnotowuje się w systemie USOS.
6.    W okresie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie.
7.    Udzielenie urlopu długoterminowego przedłuża termin planowanego ukończenia studiów.
8.    W trakcie urlopu student, za zgodą Dziekana, może brać udział w niektórych zajęciach oraz przystępować do zaliczeń i egzaminów.
9.    Student powracający z urlopu jest obowiązany, w terminie jednego miesiąca od rozpoczęcia zajęć dydaktycznych, potwierdzić pisemnie kontynuację studiów. Brak pisemnego potwierdzenia kontynuacji studiów po zakończonym urlopie jest równoznaczny
z niepodjęciem studiów stanowiąc podstawę do skreślenia z listy studentów.

Rozdział 7 PRACA DYPLOMOWA

§ 40
1.    Student wykonuje pracę dyplomową: licencjacką lub inżynierską pod kierunkiem nauczyciela akademickiego będącego samodzielnym pracownikiem naukowym, nauczyciela posiadającego, co najmniej stopień doktora lub nauczyciela akademickiego z odpowiednią praktyką zawodową. Dziekan może upoważnić do kierowania pracą dyplomową nauczyciela akademickiego spoza Uczelni.
2.    Student wykonuje pracę dyplomową magisterską pod kierunkiem nauczyciela akademickiego będącego samodzielnym pracownikiem naukowym, nauczyciela posiadającego, co najmniej stopień doktora. Dziekan może upoważnić do kierowania pracą dyplomową nauczyciela akademickiego spoza Uczelni ze stopniem, co najmniej doktora.
3.    Dziekan może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć dodatkową osobę do opieki nad pracą dyplomową, której nazwisko dopisuje się na stronie tytułowej pracy, jako konsultanta.
4.    W razie dłuższej nieobecności kierującego pracą dyplomową, co mogłoby wpłynąć
na opóźnienie terminu złożenia pracy przez studenta, Dziekan, zobowiązany jest
do wyznaczenia osoby, która przyjmie obowiązek kierowania pracą dyplomową.

§ 41
1.    Temat pracy dyplomowej powinien być ustalony nie później niż w przedostatnim semestrze studiów.
2.    Student może zgłosić propozycję tematu pracy dyplomowej zgodnie ze swoimi zainteresowaniami naukowymi i zawodowymi. Temat pracy musi być zaakceptowany przez promotora.

§ 42
Dziekan na pisemny wniosek studenta lub/i promotora może wyrazić zgodę na zmianę tematu pracy dyplomowej. Wniosek studenta musi być zaopiniowany przez promotora.

§ 43
1.    Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem wskazanego w temacie praktycznego zagadnienia odpowiedniego do kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia, w którym dyplomant celowo i umiejętnie wykorzystuje efekty uczenia się nabyte podczas studiów oraz umiejętności samodzielnego analizowania i wnioskowania.
2.    Pracę dyplomową może stanowić w szczególności praca pisemna, opublikowany artykuł, praca projektowa, w tym projekt i wykonanie programu lub systemu komputerowego, oraz praca konstrukcyjna, technologiczna.
3.    Praca dyplomowa może być elementem programu prac badawczych Uczelni lub studenckiego ruchu naukowego, a także może też być realizowana we współpracy
z podmiotem zewnętrznym pod warunkiem jednoznacznego wskazania indywidualnego wkładu dyplomanta.

§ 44
1.    Praca dyplomowa może być objęta klauzulą poufności.
2.    Jeżeli praca dyplomowa jest pracą pisemną, poddawana jest obowiązującej w Uczelni procedurze antyplagiatowej.
3.    Praca dyplomowa może być pracą zespołową, pod warunkiem dokładnego wskazania indywidualnego wkładu każdego ze współautorów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan.
4.    Szczegółowe zasady dotyczące przygotowania pracy dyplomowej na kierunkach studiów prowadzonych na Wydziale określa Dziekan.
5.    Szczegółowe zasady składania i archiwizowania prac dyplomowych określa Rektor.

§ 45
1.    Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz jeden recenzent.
2.    Recenzenta pracy licencjackiej lub inżynierskiej powołuje Dziekan spośród osób posiadających, co najmniej stopień doktora lub posiadających odpowiednią praktykę zawodową. Dziekan może upoważnić do recenzowania pracy dyplomowej nauczyciela akademickiego spoza Uczelni.
3.    Recenzenta pracy magisterskiej powołuje Dziekan spośród osób posiadających, co najmniej stopień doktora. Dziekan może upoważnić do recenzowania pracy magisterskiej nauczyciela akademickiego spoza Uczelni posiadającego, co najmniej stopień doktora.
4.    Jeśli recenzent negatywnie ocenił pracę dyplomową, Dziekan powołuje drugiego recenzenta. Jeśli drugi recenzent wystawił pracy dyplomowej ocenę pozytywną, o dopuszczeniu studenta do egzaminu dyplomowego decyduje Dziekan. Jeśli drugi recenzent ocenił pracę negatywnie, nie może być ona podstawą dopuszczenia pracy do obrony.
5.    Przy ocenie pracy dyplomowej stosuje się oceny podane w § 31 ust.1.
6.    Recenzje pracy dyplomowej są jawne.
7.    Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku pracy dyplomowej, której przedmiot objęty jest tajemnicą prawnie chronioną.
8.    Ostateczna ocena pracy dyplomowej, uwzględniana przy obliczaniu ostatecznego wyniku studiów, jest średnią arytmetyczną oceny promotora i oceny recenzenta lub oceny promotora i ocen recenzentów, jeśli powołano więcej niż jednego.
9.    Na uzasadniony wniosek recenzenta praca dyplomowa może być wyróżniona. Komisja egzaminu dyplomowego, po rozpatrzeniu wniosku recenzenta podejmuje decyzję
o wyróżnieniu pracy lub odmawia wyróżnienia pracy.

§ 46
1.    Student zobowiązany jest złożyć w Dziekanacie pisemną wersję pracy dyplomowej wydrukowaną z systemu APD oraz, w uzasadnionych przypadkach, wersję elektroniczną
w następujących terminach:
1)    do dnia 30 września – w przypadku zakończenia studiów w semestrze letnim,
2)    do dnia 28 lutego – w przypadku zakończenia studiów w semestrze zimowym.
2.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan, na wniosek studenta pozytywnie zaopiniowany przez promotora, może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej, jednak nie dłużej niż o 3 miesiące od terminów wskazanych w ust.1.

§ 47
1.    Niezłożenie pracy dyplomowej w Dziekanacie w ustalonym terminie powoduje skreślenie
z listy studentów.
2.    Osoba skreślona z listy studentów z powodu niezłożenia w określonym terminie pracy dyplomowej może wznowić studia na zasadach określonych przez Dziekana.
3.    Z zastrzeżeniem ust. 4 studenta, który wznowił studia nie obowiązuje ponowne uzyskiwanie zaliczeń i składanie egzaminów z przedmiotów, z których uzyskał zaliczenie, jeżeli nie zmieniły się efekty uczenia się, które powinien uzyskać z tych przedmiotów.
4.    Jeżeli wznowienie studiów skutkuje wyznaczeniem nowego tematu pracy dyplomowej, Dziekan Wydziału może skierować wznawianego studenta na powtórzenie seminarium dyplomowego, jeśli w sylabusie do seminarium dyplomowego przewidziano etapowe sprawozdania z postępów w pisaniu pracy.
 
Rozdział 8 EGZAMIN DYPLOMOWY

§ 48
1.    Studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie kończą się złożeniem egzaminu dyplomowego.
2.    Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest spełnienie łącznie poniższych warunków:
1)    uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów i praktyk, złożenie wszystkich egzaminów objętych planem i programem studiów, uzyskanie wszystkich zakładanych efektów uczenia się,
2)    uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS przewidzianej planem i programem studiów danego kierunku studiów, w tym co najmniej:
a) 180 punktów ECTS – w przypadku studiów pierwszego stopnia,
b) 90 punktów ECTS – w przypadku studiów drugiego stopnia,
c) 300 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających
9 albo 10 semestrów,
d) 360 punktów ECTS – w przypadku jednolitych studiów magisterskich trwających
11 albo 12 semestrów,
3)    uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej – w przypadku studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich, a w przypadku studiów pierwszego stopnia,
o ile przewiduje to program studiów,
4)    złożenie w Dziekanacie uzupełnionej karty obiegowej.
3.    Na pisemny wniosek studenta lub kierującego pracą dyplomową egzamin dyplomowy może mieć charakter otwarty. Prawo zadawania pytań oraz wypowiadania uwag w trakcie takiego egzaminu przysługuje wyłącznie członkom komisji egzaminu dyplomowego.

§ 49
1.    Egzamin dyplomowy winien odbyć się w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty złożenia przez studenta wszystkich dokumentów potwierdzających spełnienie warunków dopuszczenia do egzaminu dyplomowego a także złożenia przez studenta pracy dyplomowej, jeżeli program studiów na danym kierunku studiów przewiduje przygotowanie pracy dyplomowej.
2.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach Dziekan może ustalić dla studenta indywidualny termin egzaminu dyplomowego, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w § 46
i § 48.
3.    Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Dziekana.
4.    Jeżeli plan i program studiów przewidują przygotowanie pracy dyplomowej w skład komisji wchodzą: promotor pracy i recenzent. Komisji przewodniczy Dziekan lub upoważniony przez Dziekana nauczyciel akademicki ze stopniem, co najmniej doktora. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może powołać inny skład komisji egzaminacyjnej.
5.    Jeżeli plan i program studiów nie przewidują przygotowania pracy dyplomowej w skład komisji wchodzą Dziekan, będący przewodniczącym Komisji lub upoważniony przez niego nauczyciel akademicki ze stopniem, co najmniej doktora oraz dwaj nauczyciele akademiccy posiadający co najmniej stopień doktora. W uzasadnionych przypadkach Dziekan może powołać inny skład komisji egzaminacyjnej.
6.    Egzamin dyplomowy może składać się z części teoretycznej i praktycznej.
7.    Formę egzaminu dyplomowego oraz szczegółowe zasady przebiegu egzaminu dyplomowego, uwzględniające specyfikę poszczególnych kierunków studiów, ustala Dziekan.
8.    Jeśli na danym kierunku studiów egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej, egzamin uważa się za zdany, jeśli student uzyska z każdej części egzaminu ocenę, co najmniej dostateczną. Każda z części egzaminu podlega odrębnej ocenie.
9.    Za ocenę egzaminu dyplomowego, przyjmuje się średnią arytmetyczną ocen zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku, uzyskanych podczas tego egzaminu, obliczaną zgodnie z zasadą:
1)    4,51 – 5,0···  bardzo dobry
2)    4,11 – 4,50···dobry plus
3)    3,71 – 4,10···dobry
4)    3,31 – 3,70   ·dostateczny plus
5)    3,0 – 3,30···  dostateczny
6)    do 2,99 ·       ·niedostateczny
10.    W przypadku uzyskania przez studenta z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego w ustalonym terminie Dziekan wyznacza studentowi drugi termin egzaminu, jako ostateczny, nie wcześniej niż przed upływem jednego miesiąca, ale nie później niż trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu dyplomowego.
11.    W przypadku uzyskania przez studenta w drugim terminie z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do egzaminu dyplomowego
w ustalonym terminie Dziekan wydaje decyzję o skreśleniu studenta z listy studentów.
12.    Osoba skreślona z listy studentów z powodu niezłożenia egzaminu dyplomowego, może wznowić studia na warunkach określonych przez Dziekana.
13.    Przepis § 47 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 9 UKOŃCZENIE STUDIÓW

§ 50
1.    Datą ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego. W przypadku kierunku studiów fizjoterapia – data zaliczenia ostatniej wymaganej programem studiów praktyki.
2.    Warunkiem uzyskania kwalifikacji pierwszego lub drugiego stopnia, lub jednolitych studiów magisterskich dla określonego kierunku studiów oraz tytułu zawodowego potwierdzonego dyplomem ukończenia studiów jest uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS przewidzianej planem  i programem studiów oraz wszystkich założonych dla kierunku studiów efektów uczenia się oraz złożenie egzaminu dyplomowego z oceną, co najmniej dostateczną.
3.    Absolwent studiów pierwszego stopnia otrzymuje tytuł zawodowy licencjata, inżyniera lub licencjata pielęgniarstwa.
4.    Absolwent studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich otrzymuje tytuł zawodowy magistra/magistra inżyniera, magistra pielęgniarstwa.
5.    Podstawą obliczania ostatecznego wyniku studiów są:
1)    średnia arytmetyczna zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku z ocen końcowych
z egzaminów i zaliczeń z uwzględnieniem ocen niedostatecznych, uzyskanych w trakcie studiów,
2)    średnia arytmetyczna ocen z pracy dyplomowej zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku, jeżeli plan i program studiów na danym kierunku studiów przewiduje jej przygotowanie,
3)    średnia arytmetyczna ocen z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku.
6.    Ostateczny wynik studiów stanowi:
1)     ocena = 0,6 × średnia arytmetyczna ocen z toku studiów zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,2 × średnia arytmetyczna z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,2 × średnia arytmetyczna ocen z pracy dyplomowej zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku – jeżeli plan i program na danym kierunku studiów przewiduje jej przygotowanie,
2)     ocena = 0,6 × średnia arytmetyczna ocen z toku studiów zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku + 0,4 × średnia arytmetyczna z egzaminu dyplomowego zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku.
7.    Na dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów zgodnie z zasadą:
1)    4,60 – 5,0·   ··bardzo dobry
2)    4,21 – 4,59···dobry plus
3)    3,76 – 4,20···dobry
4)    3,26 – 3, 75 · dostateczny plus
5)    3,0 – 3,25   ··dostateczny
8.    Komisja egzaminacyjna może podwyższyć wynik, o którym mowa w ust. 7 o pół stopnia, jeżeli student z pracy dyplomowej (jeżeli plan i program studiów na danym kierunku przewiduje jej przygotowanie) oraz z egzaminu dyplomowego otrzymał oceny bardzo dobre oraz w toku studiów uzyskał średnią ocen, co najmniej 4,0 i w obowiązującym terminie ukończył studia.

§ 51
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych wraz z suplementem, potwierdzający uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego właściwego dla kierunku, poziomu i profilu studiów.

Rozdział 10 NAGRODY I WYRÓŻNIENIA

§ 52
Studentom wyróżniającym się wynikami w nauce i wzorowym wypełnianiem obowiązków mogą być przyznane nagrody i wyróżnienia, na zasadach określonych przez Senat Uczelni.

Rozdział 11 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 53
1.    W sprawach dotyczących zasad i trybu odbywania studiów nieuregulowanych przepisami Regulaminu Studiów decyzje w pierwszej instancji podejmuje Dziekan.
2.    Organem odwoławczym od decyzji Dziekana jest Rektor.

§ 54
Regulamin wchodzi w życie z początkiem roku akademickiego 2019/2020.


Rektor PWSIiP w Łomży

dr hab. Dariusz Surowik, prof. PWSiP

Załączniki:
  1.   Uchwała Senatu Nr 75_2019.pdf
  2.   Regulamin Studiów w PWSIP.pdf
  3.   Opinia Samorządu Studenckiego.pdf
Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2019-09-25

Opublikował: Sandra  Chrostowska

Publikacja z dnia: 2019-10-02 11:05:29

Wersja dokumentu: 1

Ilość wyświetleń: 2246


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3