Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Program rozwoju PWSIiP w Łomży


Program Rozwoju Uczelni

Program Rozwoju
Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki
i Przedsiębiorczości w Łomży


  SPIS TREŚCI

I. WPROWADZENIE
II. MISJA PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI
      i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI w ŁOMŻY

III. GŁÓWNE CELE PROGRAMOWE ROZWOJU
         PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI
         i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI w ŁOMŻY

    III. 1. KSZTAŁCENIE
III.1.1. Kształcenie
III.1.2. Kształcenie ustawiczne
III.1.3. Biblioteka, wydawnictwa Uczelni
    III.2. ROZWÓJ KADRY DYDAKTYCZNEJ
               BADANIA NAUKOWE
    III.3. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
    III.4. SPRAWY STUDENCKIE
    III.5. INFORMATYZACJA PWSIiP w ŁOMŻY
    III.6. WSPÓŁPRACA z GOSPODARKĄ
    III.7. ROZWÓJ INFRASTRUKTURY UCZELNI
    III.8. ZARZĄDZANIE UCZELNIĄ
                POLITYKA FINANSOWA UCZELNI
    III.9. PROGRAM ROZWOJU PRACOWNIKÓW NIE BĘDĄCYCH
               NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI
   III.10. ODDZIAŁYWANIE UCZELNI NA ŚRODOWISKO LOKALNE,
                 PROMOCJA UCZELNI

IV. PODSUMOWANIE


I. WPROWADZENIE

Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży rozpoczęła swoją działalność w roku 2004 wpisując się, od początku swego istnienia, w europejską przestrzeń edukacyjną realizującą Proces Boloński w szkolnictwie wyższym. System ten, opierający się o trójstopniowość kształcenia, zakłada konkurencyjność usług edukacyjnych oraz ich dostępność nie tylko dla polskich studentów ale także dla studentów zagranicznych, także spoza Unii Europejskiej.
Tak sformułowana rzeczywistość jest dla PWSIiP w Łomży wielkim wyzwaniem tym bardziej, że początek działalności Uczelni zbiegł się z okresem pogłębiającego się niżu demograficznego oraz dużą ilością szkół wyższych, także prywatnych.
Opracowany Program Rozwoju PWSIiP w Łomży jest spójny z dokumentami strategicznymi województwa podlaskiego, Podregionu Łomżyńskiego oraz miasta Łomża  i stanowić będzie podstawę do opracowania Strategii Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży do roku 2018.

Program Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży wpisuje się
w następujące punkty dokumentów strategicznych:
I.    Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do 2020 roku:
1.   Priorytet II Infrastruktura społeczna.
Działanie 4. - Rozwój szkolnictwa:
pkt. 1)  rozbudowa i modernizacja bazy materialnej szkół i placówek oświatowych w szczególności wyższych uczelni, z wykorzystaniem środków ze źródeł zewnętrznych,
pkt. 2) zwiększenie roli szkolnictwa wyższego poprzez wzmacnianie potencjału naukowo-badawczego ośrodków akademickich dzięki tworzeniu proinnowacyjnych laboratoriów,
pkt. 5) rozwój kadr dydaktycznych oraz doposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne, w szczególności w komputery,
pkt. 6) wspieranie rozwoju form kształcenia ustawicznego młodzieży i dorosłych, w szczególności z obszarów wiejskich,
pkt. 7) dostosowanie kierunków kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych
i wyższych do procesów zachodzących w sferze społecznej i gospodarczej, w tym do potrzeb rynku pracy,
pkt. 10) wsparcie działań na rzecz e-edukacji i edukacji na odległość,
pkt. 13) promowanie i rozwój nowych metod uczenia się /nauczania,
z uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych technologii,
pkt. 14) opracowanie urozmaiconych ofert edukacyjnych, w tym w formach multimedialnych, odpowiadających na potrzeby uczniów/studentów/słuchaczy, przedstawicieli świata pracy, społeczności (lokalnej lub regionalnej) i całego społeczeństwa, rozszerzenie oferty programowej zajęć pozalekcyjnych,
pkt. 16) wspieranie edukacji wykorzystującej najnowsze technologie.

2.    Priorytet III Baza ekonomiczna.

Działanie 1. – Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich:
pkt. 4) wspieranie rozwoju przetwórstwa rolno-spożywczego i eksportu,
pkt. 8) wspieranie rozwoju i tworzenia przedsiębiorczości szczególnie poza tradycyjnymi sektorami działalności na obszarach wiejskich,
pkt. 13) wspieranie produkcji i przetwórstwa komponentów roślinnych do biopaliw.

Działanie 2. - Rozwój turystyki i lecznictwa uzdrowiskowego:
pkt. 7) opracowanie długofalowego programu rozwoju różnych form turystyki
i lecznictwa uzdrowiskowego w województwie podlaskim, w tym także przygotowania kadr do ich obsługi.

Działanie 3. - Wsparcie przedsiębiorczości:
pkt. 11) wsparcie tworzenia i rozwoju inkubatorów przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych oraz na uczelniach wyższych. Wzmocnienie i promocja potencjału sektora akademickiego i badawczo-naukowego dla rozwoju przedsiębiorczości,
pkt. 13) inspirowanie działań na rzecz podnoszenia jakości produkcji oraz rozwoju marketingu krajowego
i zagranicznego, w tym poprzez centra targowo-wystawiennicze. Rozwój zaplecza naukowo-badawczego
i zacieśnienie współpracy między uczelniami i jednostkami naukowo-badawczymi a podmiotami gospodarczymi w celu kreowania postępu technologicznego i organizacyjnego, poprzez tworzenie parków technologicznych
i przemysłowych.

Działanie 4. – Rozwój innowacyjności gospodarki regionu:
pkt. 1) rozwój zaplecza naukowo-badawczego i zacieśnienie współpracy między uczelniami i jednostkami naukowo-badawczymi a podmiotami gospodarczymi dla kreowania postępu technologicznego i organizacyjnego,
pkt. 7) przeprowadzanie analiz i badań potrzebnych w realizacji RSI, w tym badań, analiz (np. finansowych, technicznych) i innych służących przygotowaniu projektów wynikających z RSI wspierających budowanie regionalnego systemu Innowacji,
pkt. 8) tworzenie i rozwój sieci współpracy w zakresie innowacji, pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym, przedsiębiorstwami i innymi podmiotami, służącej transferowi know-how i technologii, w tym poprzez organizowanie spotkań, seminariów, warsztatów, kampanii promocyjnych, cykli szkoleniowo-edukacyjnych, targów wiedzy.

Działanie 6. – Rozwój kadr gospodarki regionu, w tym kształcenia ustawicznego:
pkt. 1) kształcenie w celu uzyskania umiejętności poszukiwanych przez pracodawców,
pkt. 4) podnoszenie kwalifikacji pracowników podlaskich firm,
pkt. 5) wspieranie systemu ustawicznego kształcenia społeczeństwa celem przygotowania do wymogów europejskiego rynku pracy,
pkt. 8) rozwój systemu szkoleń ustawicznych w szczególności z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia na odległość

II.    Strategia Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku:

Generalny cel kierunkowy (misja rozwoju) Miasta Łomża:
Łomża miastem nowoczesnym, bezpiecznym i przyjaznym do zamieszkania oraz prowadzenia działalności gospodarczej, sprawnie realizującym zbiorowe potrzeby mieszkańców przy respektowaniu zasady zrównoważonego rozwoju, racjonalnego gospodarowania i partycypacji społecznej.

Łomża – miastem o uznanej randze w otoczeniu (regionalne centrum edukacji, ochrony zdrowia, kultury, współpracy międzynarodowej), w pełni wykorzystującym walory swego położenia geograficznego, dbającym
o tradycję historyczną i integrację mieszkańców.

1 Program strategiczny: Łomża miastem przedsiębiorczym i innowacyjnym
Cel operacyjny: Organizacyjne i finansowe wspieranie rozwoju przedsiębiorczości; Zadanie: Budowa parku naukowo-technologicznego dla Podregionu Łomżyńskiego -Władze Miasta, uczelnie wyższe, przedsiębiorcy;

Cel operacyjny: Wzmacnianie potencjału naukowego uczelni wyższych; Zadanie: Rozwój infrastruktury Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości (campus, hala sportowa, hala laboratoryjna do nowoczesnego przetwórstwa rolno-spożywczego).

4 Program strategiczny: Łomża miastem aktywności i współpracy obywatelskiej
Cel operacyjny: Budowa i rozwój społeczeństwa informacyjnego; Zadanie: Budowa sieci szerokopasmowej WiMax jako rozbudowa usług dla ludności – Władze Miasta, uczelnie wyższe, zainteresowane jednostki.

Stworzenie Programu Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
w Łomży, spójnego z cytowanymi dokumentami strategicznymi, pozwoli Uczelni na lepszy rozwój i włączy ją
w kierunki rozwoju regionu, w którym działa.

Mając na uwadze fakt, że zmieniające się otoczenie, w jakim funkcjonuje Uczelnia, implikuje stałe i elastyczne dostosowywanie kierunków jej rozwoju do aktualnej sytuacji należy założyć, że proponowane zapisy będą musiały podlegać corocznej ocenie co ułatwi wprowadzanie niezbędnych korekt i uzupełnień.  
Ponieważ opracowany Program Rozwoju stanowi punkt wyjścia do opracowania Strategii Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży każdy uczestnik społeczności akademickiej może zaproponować wprowadzenie do niego zmian.


II. MISJA PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI
  i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI W ŁOMŻY

Pierwotna Misja Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości  w Łomży została zawarta w uzasadnieniu Rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 22 czerwca 2004 roku (Dz. U. 2004 nr 150 poz. 1570),
w którym czytamy:
„ Inicjatywa utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości   w Łomży zrodziła się z potrzeb społeczno-gospodarczych oraz uwarunkowań demograficznych miasta Łomży i powiatu łomżyńskiego. 
W wyniku reformy ustrojowej i administracyjnej Łomża utraciła status miasta wojewódzkiego. Wystąpił wzrost bezrobocia, spadek dochodów ludności, zahamowanie przedsiębiorczości. (…) Znaczna część zdolnej młodzieży pochodzącej z ubogich i ubożejących rodzin nie jest w stanie ze względów finansowych podejmować nauki na studiach w odległych, dużych ośrodkach administracyjnych, ani w funkcjonujących w mieście i regionie uczelniach niepaństwowych. Utworzona i funkcjonująca na miejscu państwowa uczelnia zawodowa umożliwi młodzieży zdobywanie wykształcenia na poziomie inżynierskim i licencjackim. Powołanie wyższej szkoły zawodowej będzie bodźcem wzmacniającym rozwój gospodarczo-społeczny Łomży i regionu. Stworzenie ośrodka kształcącego młodzież na wymienionych kierunkach na poziomie zawodowym zapewnia kształcenie zgodne z aspiracjami młodzieży. Profil kształcenia w uczelni jest zarazem dostosowany do potrzeb miasta i powiatu. Możliwe stanie się uzyskanie nowych kwalifikacji przez ludzi młodych, a także podniesienie ich przez osoby czynne zawodowo, co pozwoli dostosować ich wiedzę i umiejętności do aktualnych wymagań rynku pracy. Spowoduje to zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia (…)”.

Senat Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości  w Łomży przyjął Uchwałą nr 1/1/2004 z dnia 5.11.2004 roku tekst Misji Uczelni, który brzmi następująco:

- Wspierać rozwój regionu i dobrobyt jego mieszkańców poprzez kształcenie na poziomie licencjackim i inżynierskim zdolnej młodzieży, której znaczna część, pochodząc z ubogich i ubożejących rodzin, nie jest w stanie ze względów finansowych podejmować nauki na studiach w odległych i dużych ośrodkach akademickich;
-   Kształcić specjalistów i dostarczać kompetencji absolwentom w zakresie realizowanych kierunków kształcenia znaczących z punktu widzenia poznawczego i ściśle powiązanych z gospodarką regionu i kraju;
- W trakcie studiów ujawniać predyspozycje studentów i przygotowywać ich do:
  1. pracy w istniejących zakładach pracy,
  2. tworzenia nowych małych i średnich przedsiębiorstw;
- Rozwijać kreatywność i wspierać dążenia studentów i pracowników do ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego;
- Formować umysły młodzieży w duchu odpowiedzialności za przyszłość osobistą, Regionu, Polski i Europy poprzez wychowanie, przekazywanie wiedzy i poszukiwanie prawdy.   

Wszystkie działania projektowane w Programie Rozwoju PWSIiP w Łomży muszą być spójne ze sformułowaniami  Misji Uczelni oraz z zapisami uzasadnienia Rozporządzenia Rady Ministrów. Powinny także uwzględniać kierunki określone w Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego do 2020 roku,  Strategiach powiatów Podregionu Łomżyńskiego oraz Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020.


III. GŁÓWNE CELE PROGRAMOWE ROZWOJU PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI
i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI w ŁOMŻY

III. 1. KSZTAŁCENIE

Podstawowym zadaniem Państwowej Wyższej szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości jest kształcenie młodzieży, oraz wszystkich tych, którzy chcą kształcić się w ramach studiów stacjonarnych, niestacjonarnych, studiów podyplomowych, kursów i szkoleń, na najwyższym poziomie w takich kierunkach, które są zgodne ze strategicznymi kierunkami województwa
w zakresie rozwoju gospodarki regionu oraz z zapotrzebowaniem zainteresowanych grup odbiorców usług edukacyjnych świadczonych przez Uczelnię.

III.1.1. Kształcenie
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży powinna:
•    realizować programy nauczania zawierające elementy ścisłej współpracy Uczelni z jednostkami gospodarczymi państwowymi, samorządowymi i prywatnymi
•    podejmować wszelkie działania mające na celu uzyskanie i utrzymanie pozycji lidera na rynku szkół wyższych
w mieście Łomża, w obszarze podregionu łomżyńskiego i w obszarze województwa podlaskiego w unikatowych kierunkach realizowanych w Uczelni tj. Technologia Żywności i Żywienie Człowieka oraz Wychowanie Fizyczne
•    tworzyć nowe kierunki studiów i specjalności uwzględniające preferencje kandydatów, wymogi  rynku pracy, potrzeby gospodarki regionalnej; proponowane kierunki: kosmetologia, filologia angielska, inne filologie, stosunki międzynarodowe, kierunki ekonomiczne, kierunki związane z gospodarką leśną i drzewną
•    dostosowywać programy kształcenia nie tylko do krajowych standardów, ale także do europejskich standardów kształcenia oraz do potrzeb rynku pracy
•    realizować Proces Boloński poprzez wprowadzenie II stopnia kształcenia w pierwszej kolejności na kierunkach: pielęgniarstwo, zarządzanie i informatyka
•    dążyć do uzyskania statusu Akademii Łomżyńskiej poprzez uzyskanie uprawnień do prowadzenia studiów III stopnia na co najmniej jednym kierunku – do roku 2018
•    stworzyć warunki do umożliwienia podejmowania studiów przez kandydatów posiadających Kartę Polaka
•    wspierać powstawanie i działalność studenckich kół naukowych
•    rozpocząć proces wykorzystania e-learningu jako jednej z pełnoprawnych form kształcenia poprzez opracowywanie programów i materiałów dydaktycznych oraz wdrożenie programów (studia wyższe, podyplomowe, kursy)
•    nawiązywać współpracę z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów nauczania (staże
i praktyki studenckie) oraz zwiększenia zaangażowania pracodawców w proces przygotowywania pod potrzeby konkretnych przedsiębiorstw tematów prac dyplomowych
•    stale usprawniać elektroniczny system rekrutacji dla kandydatów na studia
•    dbać o realizację wdrożonego w PWSIiP w Łomży systemu punktów ECTS
•    przygotować ofertę kształcenia w językach obcych
•    popularyzować wśród studentów i kandydatów program LLP-Erasmus
•    rozwijać wymianę międzynarodową pracowników dydaktycznych
•    poszerzać ofertę kształcenia dla studentów z zagranicy, także spoza Unii Europejskiej
•    usuwać bariery obyczajowe związane z kształceniem osób niepełnosprawnych
•    zakończyć wdrożenie i stale doskonalić  system Zarządzania Jakością Kształcenia
w PWSIiP w Łomży
•    uzyskiwać certyfikaty akredytacyjne PKA oraz branżowych komisji akredytujących poszczególne kierunki kształcenia
•    prowadzić działalność wychowawczą miedzy innymi poprzez inicjatywy podejmowane zarówno przez nauczycieli akademickich jak i kapelana Uczelni
•    opracowywać i realizować coroczną strategię działań promocyjnych mających na celu pozyskanie jak największej liczby studentów

III.1.2. Kształcenie ustawiczne
Istotnym elementem systemu kształcenia jest kształcenie ustawiczne.  W tym zakresie PWSIiP w Łomży powinna:
•    kontynuować rozpoczęte kursy przystosowujące do:
- miejsc pracy w państwowych, samorządowych i prywatnych jednostkach gospodarki
- tworzenia własnej działalności gospodarczej
•    wprowadzać zajęcia fakultatywne i kursy skierowane do studentów i absolwentów
•    wprowadzać dostosowaną do potrzeb regionalnego rynku ofert studiów podyplomowych, kursów i szkoleń także z wykorzystaniem metod e-learningu
•    wprowadzić system zajęć wyrównawczych szczególnie z przedmiotów „ścisłych” dla studentów I roku
•    przygotować i realizować ofertę edukacyjną skierowaną do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych w formie „akademii ucznia”

III.1.3. Biblioteka, wydawnictwa Uczelni
Zasoby biblioteczne, publikacje naukowe pracowników oraz własna działalność wydawnicza Uczelni stanowi ważne kryterium w ocenie jakości kształcenia. Aby PWSIiP w Łomży mogła być uczelnią zaspakajającą potrzeby studentów i środowiska w tym zakresie powinna:
•    stale rozwijać zasoby Biblioteki PWSIiP w Łomży
•    powołać Radę Biblioteczną
•    stworzyć z zasobów Biblioteki PWSIiP w Łomży bibliotekę elektroniczną
•    stworzyć w zasobach Biblioteki PWSIiP w Łomży elektroniczną bazę własnych prac dyplomowych Uczelni
•    stworzyć możliwość włączenia Biblioteki PWSIiP w Łomży w elektroniczną sieć biblioteczną
•    zwiększać ilość publikacji pracowników naukowo-dydaktycznych Uczelni
•    stworzyć system wydawania własnych pomocy naukowych w formie skryptów dla studentów
•    publikować wyniki badań naukowych pracowników Uczelni

III.2. ROZWÓJ KADRY DYDAKTYCZNEJ, BADANIA NAUKOWE

Pozycję Uczelni na rynku edukacyjnym określa zatrudniona w niej kadra dydaktyczna utożsamiająca się z Uczelnią jako podstawowym miejscem pracy a także realizująca badania naukowe afiliowane dla PWSiiP w Łomży.  Aby osiągnąć status jednostki naukowo-badawczej PWSIiP w Łomży powinna realizować następujące działania:
•    stworzyć system polityki kadrowej uwzględniającej następujące elementy:
-  promocję i rozwój  nauczycieli akademickich zatrudnionych w PWSIiP w Łomży jako    podstawowym miejscu pracy - standardy dydaktyczne PKA
- standardy określone przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- zasady określone w Statucie PWSIiP w Łomży
•     stworzyć model kariery dla młodych pracowników nauki w PWSIiP w Łomży oraz system podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej Uczelni w celu podwyższania jakości nauczania np. poprzez organizację warsztatów rozwijających umiejętności dydaktyczne (tworzenie sylabusów, aktywne metody nauczania, wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym)
•    stworzyć system wsparcia dla nauczycieli akademickich pragnących uzyskać doktorat lub habilitację jako nauczyciele akademiccy PWSIiP w Łomży
•     organizować staże i szkolenia przydatne do prowadzenia pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej w wiodących krajowych i zagranicznych ośrodkach akademickich
•    realizować okresową obowiązkową ocenę pracowników naukowo-dydaktycznych
i dydaktycznych z założeniem, że uzyskanie negatywnej oceny z działalności naukowej lub dydaktycznej automatycznie powoduje całościową ocenę negatywną
•    opracować plan działań mających na celu wsparcie rozwoju wydawnictw PWSIiP
w Łomży
•    prowadzić w sposób ciągły badania naukowe i prace wdrożeniowe w określonych dziedzinach spójnych z priorytetami gospodarczymi regionu
•    tworzyć zespoły badawcze z przedstawicielami przedsiębiorstw i innych podmiotów
w celu rozwiązywania konkretnych problemów organizacyjno-gospodarczych
•    zainicjować powstanie uczelnianego systemu badań własnych
•    stworzyć system finansowania badań naukowych prowadzonych przez pracowników PWSIiP w Łomży
•    tworzyć specjalistyczne i certyfikowane laboratoria badawcze zdolne do świadczenia usług gospodarce
•    stworzyć system powiązania rozwoju kadry dydaktyczno-naukowej z priorytetami dydaktycznymi i badawczymi Uczelni
•    prowadzić działania w celu pozyskiwania środków pozabudżetowych (unijnych) na badania naukowe
•    podjąć działania w celu zaangażowania pracowników naukowo-dydaktycznych
w podejmowanie starań o środki finansowe na badania w konkursach grantowych, programach europejskich
i innych
•    stworzyć elektroniczną bazę realizowanych programów badawczych

III.3. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

Ważnym elementem rozwój Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości
w Łomży powinna być współpraca międzynarodowa zarówno w obszarze wymiany studentów jak i dydaktyki oraz badan naukowych. PWSIiP w Łomży powinna być liderem wśród uczelni zlokalizowanych w podregionie łomżyńskim w tym zakresie. Aby to osiągnąć Uczelnia powinna:
•    dbać o poziom kształcenia w zakresie języków obcych, głownie języka angielskiego
•    w miarę możliwości wprowadzać ofertę kształcenia innych języków obcych, szczególnie języka niemieckiego
i rosyjskiego, ze względu na kontakty handlowe i bliskość do geograficznej strefy języka rosyjskiego
•    rozwijać i propagować program LLP-Erasmus oraz inne programy międzynarodowe wśród studentów oraz nauczycieli akademickich
•    wspierać mobilność studentów i nauczycieli akademickich w tym zakresie
•    wspierać pozyskiwanie studentów zagranicznych, także spoza Unii Europejskiej, poprzez tworzenie oferty edukacyjnej studiów w językach obcych na wszystkich realizowanych
w PWSIiP w Łomży kierunkach
•    prowadzić stronę www Uczelni w języku angielskim

III.4. SPRAWY STUDENCKIE

Każda Uczelnia powołana jest do tego, by kształcić i wychowywać uczących się w niej studentów. Dlatego sprawy studenckie powinny być traktowane priorytetowo. Aby PWSIiP w Łomży mogła szczycić się mianem Uczelni przyjaznej studentom powinna:
•    wspierać działalność samorządową studentów
•    stale usprawniać realizację systemu pomocy materialnej dla studentów
•    organizować i wdrażać systemy stypendialne dla studentów ( motywacyjne
i inne)
•    umożliwiać studentom rozwój zainteresowań i osobistych zdolności poprzez wspieranie działalności różnorakich organizacji studenckich
•    wspierać rozwój Klubu Uczelnianego AZS jako akademickiego ośrodka sportu
•    wspierać organizację studenckich imprez kulturalnych (np. JUVENALIA) i sportowych
•    stale podnosić jakość obsługi studentów w dziekanatach
•    dążyć do rozdzielenia obsługi studentów na dziekanaty poszczególnych instytutów
•    dążyć do wdrożenia systemu „elektroniczny dziekanat” miedzy innymi poprzez wprowadzenie elektronicznej legitymacji studenckiej
•    dążyć do organizacji atrakcyjnych praktyk studenckich, także zagranicznych
i zarobkowych
•    uruchomić Biuro Współpracy z Absolwentami także  spełniające funkcję uczelnianego biura karier
•    dążyć do posiadania Domu Studenta PWSIiP w Łomży
•    prowadzić zajęcia adaptacyjne dla nowoprzyjętych studentów polegające m. inn. na prezentacji regulaminu studiów, akademickiego modelu zachowań, stosowanego w Uczelni systemu pomocy materialnej i stypendialnej, organizacji kół naukowych, działalności samorządu studenckiego itp.


III.5. INFORMATYZACJA PWSIiP w ŁOMŻY

Niezbędnym warunkiem dobrego funkcjonowania Uczelni oraz spełniania wymagań nowoczesności i konkurencyjności na rynku edukacyjnym jest posiadanie nowoczesnej infrastruktury technicznej i informatycznej. PWSIiP w Łomży posiada zasoby tego obszaru porównywalne, a nawet w pewnym zakresie lepsze, niż wiele uczelni w regionie.  Już na początku swojej działalności Uczelnia spowodowała wykonanie 400 m linii światłowodowej pozwalającej na włączenie Uczelni do ogólnopolskiej optycznej sieci Internet dla nauki PIONIER.  Mimo to aby sprostać stale rosnącym standardom Uczelnia powinna:
•    zapewnić wszystkim studentom kształcenie w zakresie wykorzystania komputerów
i innych narzędzi informatycznych
•    wprowadzić systemy komputerowe wspomagające proces dydaktyczny w tym system elektronicznej obsługi studiów (e-dziekanat)
•    wprowadzić systemy komputerowe wspomagające zarządzanie Uczelnią
•    wszystkim zainteresowanym poszerzać dostęp do Internetu, baz danych i poczty elektronicznej także poprzez tworzenie na terenie Uczelni stanowisk komputerowych poza salami dydaktycznymi i stanowiskami pracy
•    stworzyć elektroniczną bazę wszystkich  programów studiów, kursów i szkoleń prowadzonych przez Uczelnię
•    wprowadzić system szkoleń ustawicznych dla pracowników administracji w zakresie wykorzystania komputerów i innych narzędzi informatycznych
•    opracować i wdrożyć system studenckich indywidualnych kont poczty elektronicznej dla wszystkich studentów – każdy student powinien posiadać takie konto w chwili przyjęcia na studia
•    wprowadzić system kontroli legalności zainstalowanego oprogramowania
•    opracować i wprowadzić uczelnianą sieć intranetową
•    udostępnić katalog i zasoby Biblioteki PWSIiP w Łomży on-line poprzez włączenie zasobów biblioteki
w elektroniczną sieć biblioteczną
•    stale doskonalić system  archiwizacji prac dyplomowych
•    tworzyć i udostępniać bazy danych
•    stele rozwijać istniejące systemy komputerowe
•    stworzyć techniczne możliwości do wprowadzenia w PWSIiP w Łomży e-learningowego systemu kształcenia
•    dążyć do uruchomienia na terenie Uczelni elektronicznych tablic ogłoszeniowych
i „infokiosków”
•    stworzyć i wdrożyć elektroniczny system obiegu dokumentów
•    stworzyć i wdrożyć zintegrowany system monitoringu i kontroli dostępu do pomieszczeń z wykorzystaniem ELS


III.6. WSPÓŁPRACA Z GOSPODARKĄ

W świetle reportu OECD z września 2007r. polskie szkolnictwo wyższe niedostatecznie współpracuje
z gospodarką. Misja PWSIiP w Łomży kładzie duży nacisk na kształcenie studentów szczególnie w zakresie tworzenia małych i średnich przedsiębiorstw w obszarach określonych przez specyfikę każdego z realizowanych
w Uczelni kierunku studiów.  Taki priorytet rozwoju Uczelni jest także spójny z dokumentami strategicznymi województwa podlaskiego, na terenie którego działa PWSIiP w Łomży. Aby jeszcze lepiej realizować rozpoczęte  przez Uczelnię działania należy:
•    rozwijać działalność powołanego w Uczelni Działu Nauki i Współpracy z Gospodarką
•    wspierać działalność IRT Sp. z o.o., której większościowy pakiet należy do PWSIiP
w Łomży
•    rozwijać klaster spożywczy w województwie podlaskim i województwach wschodniej części Polski w oparciu
o prowadzone w Uczelni prace badawcze i wdrożeniowe
•    powoływać zespoły badawcze wspólnie z przedstawicielami zainteresowanych dziedzin gospodarki
i przedsiębiorstw
•    publikować wyniki prowadzonych badań
•    wdrażać opracowane rozwiązania
•    stworzyć system rozliczania środków pozyskiwanych z prowadzonych działań na rzecz gospodarki


III.7. ROZWÓJ INFRASTRUKTURY UCZELNI

Zarówno rosnące standardy życia jak i wymagania europejskiego rynku edukacyjnego
i oczekiwania studentów sprawiają, że rośnie znaczenie bazy materialnej jaką dysponują uczelnie wyższe. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości posiada bardzo skromną bazę lokalową
i infrastrukturalną. Władze Uczelni nie przestają w różnoraki sposób zabiegać o  jej poszerzenie i polepszenie. 
Aby poprawić sytuację Uczelni w tym zakresie należy:
•    zakończyć rozbudowę i remont budynku głównego PWSIiP w Łomży przy ulicy Poznańskiej 141B
•    skutecznie realizować proces inwestycyjny związany z uzyskanymi środkami europejskimi  z PO Rozwój Polski Wschodniej przeznaczonych na budowę budynków Instytutu Technologii Żywności wraz z halą laboratoryjno-dydaktyczną i wyposażenie Instytutu Informatyki
•    podjąć wszelkie starania w celu pozyskania środków europejskich na rozbudowę infrastruktury Uczelni w tym szczególnie na:
- budowę hali sportowej wraz z wyposażeniem
- adaptację i modernizację budynku przy ul. Rybaki, oddanego w użyczenie przez samorząd Miasta Łomża,  na Dom Studenta
- wyposażenie laboratoriów w Instytucie Wychowania Fizycznego, Instytucie Informatyki  i Instytucie Medycznym
- wykup gruntów sąsiadujących z Uczelnią i budowę campusu uczelnianego
•    prowadzić działania w celu stałego unowocześniania bazy dydaktycznej, naukowej  
i administracyjnej
•    dążyć do osiągnięcia europejskiego wskaźnika wielkości powierzchni dydaktycznej przypadającej na jednego studenta
•    dążyć do zlikwidowania wszelkich barier architektonicznych ograniczających dostęp osobom niepełnosprawnym
•    prowadzić działania w celu pozyskania obiektów dydaktycznych i sportowych będących własnością Samorządów miejskiego, powiatowego i wojewódzkiego oraz Skarbu Państwa
•    zabiegać o budowę własnej pływalni i stadionu lekkoatletycznego


III.8. ZARZĄDZANIE UCZELNIĄ, POLITYKA FINANSOWA UCZELNI

Sprawność zarządzania wpływa na funkcjonowanie każdej organizacji. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki
i Przedsiębiorczości w Łomży, z racji na sztandarowy kierunek studiów jakim jest Zarządzanie, powinna być przykładem dobrze zarządzanej Uczelni.  Aby uzyskać pozycję lidera w tym zakresie Uczelnia powinna:
•    dostosowywać strukturę organizacyjną do funkcji spełnianych przez poszczególne komórki  
•    stale udoskonalać system planowania i realizacji budżetu przez poszczególne komórki organizacyjne Uczelni
•    opracować i wdrożyć system kontroli realizacji zadań w Uczelni
•    rozważyć możliwość realizacji wybranych zadań w formie outsourcingu
•    doskonalić poziomy i pionowy system przepływu informacji także poprzez wprowadzenie komunikacji
z wykorzystaniem sieci intranetowej
•    stworzyć system planowania  z uwzględnieniem elementów kosztochłonności poszczególnych zadań dydaktycznych, naukowo-badawczych i organizacyjnych
•    usprawniać system naliczeń i egzekwowania należności z tytułu czesnego i innych opłat
•    stale usprawniać system wykorzystania sal dydaktycznych
•    dążyć do zwiększania dochodów pracowników Uczelni poprzez stworzenie systemu wiążącego wysokość wynagrodzenia z wydajnością pracy
•    stworzyć system wewnętrznej oceny jakości na stanowiskach administracyjnych
•    prowadzić badania nad procesami zachodzącymi wewnątrz Uczelni i gromadzić dane statystyczne potrzebne do podejmowania decyzji organizacyjnych
•    wprowadzać systemy komputerowe wspomagające zarządzanie Uczelnią


III.9. PROGRAM ROZWOJU PRACOWNIKÓW NIE BĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI

Sprawne wewnętrzne i zewnętrzne funkcjonowanie Uczelni jest wynikiem współpracy pomiędzy pracownikami. Aby zapewnić PWSIiP w Łomży jak najlepsze warunki rozwoju należy podjąć działania w celu optymalizacji warunków pracy pracowników nie będących nauczycielami akademickimi. W tym celu należy:
•    stworzyć  system podnoszenia kwalifikacji i awansu
•    stworzyć system dofinansowania studiów wyższych, podyplomowych, kursów i szkoleń
•    umożliwić pracownikom nie będącym nauczycielami akademickimi korzystanie
z uczelnianej  oferty kształcenia ustawicznego z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (e-learning)
•    doskonalić system wynagradzania; stworzyć system premiowania
•    stale usprawniać system wykorzystywania funduszu socjalnego
•    umożliwiać rozwój osobistych zainteresowań poprzez możliwość tworzenia różnorakich organizacji


III.10. ODDZIAŁYWANIE UCZELNI NA ŚRODOWISKO LOKALNE, PROMOCJA UCZELNI

Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży powinna, w związku z funkcją miasta Łomży jako  regionalnego centrum edukacji, odgrywać pierwszoplanową rolę w tworzeniu środowiska akademickiego miasta Łomża a także winna swoim działaniem wpływać na obszar co najmniej dawnego województwa łomżyńskiego.  W tym celu Uczelnia powinna:
•    poprzez swój rozwój wpływać na rozwój i wzrost rangi regionu
•    wspierać rozwój powołanego Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki
i Przedsiębiorczości w Łomży PROMOTOR
•    kontynuować współpracę z samorządami gminnymi i powiatowymi województwa podlaskiego, szczególnie
z obszaru dawnego województwa łomżyńskiego
•    organizować konferencje, sympozja, spotkania środowiskowe, ogólnopolskie
i międzynarodowe
•    aktywnie uczestniczyć w różnorakich inicjatywach prowadzonych przez samorządy lokalne, instytucje społeczne i kulturalne, stowarzyszenia itp.
•    przygotować i realizować ofertę „wykładów otwartych” prowadzonych przez znane postaci świata nauki, polityki, sztuki itp.
•    corocznie opracowywać i realizować aktualną strategię działań promocyjnych
•    dbać o funkcjonowanie strony www Uczelni
•    rozwijać jakość i częstotliwość wydawania biuletynu Uczelni
•    organizować uroczystości i imprezy kulturalne (np. koncerty) dostępne dla wszystkich mieszkańców miasta
i regionu
•    prowadzić rzeczywistą współpracę z absolwentami Uczelni


IV. PODSUMOWANIE

Opracowany Program Rozwoju Uczelni powinien stanowić podstawę do opracowania Strategii Rozwoju Uczelni do roku 2020. Ponieważ jest on zbiorem założeń dostosowujących Uczelnię do zmieniającego się otoczenia powinien być poddawany okresowej aktualizacji.
Jak podkreślono na wstępie  każdy uczestnik społeczności akademickiej może zaproponować wprowadzenie
do niego zmian. Realizacja założonych przedsięwzięć i już wykonywanych zadań pozwoli Uczelni wzmocnić swoją pozycję zarówno w środowisku lokalnym jak i na krajowym oraz międzynarodowym rynku edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem krajów UE.






 

Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2008-04-10

Opublikował: Ewa  Zawłocka

Publikacja z dnia: 2010-08-31 14:46:36

Wersja dokumentu: 1

Ilość wyświetleń: 4956


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3