W konferencji, która odbyła się 2 marca 2011 r. w Białymstoku, wzięło udział stu czterdziestu uczestników. Byli to naukowcy, studenci, ale także władze uczelni i przedstawiciele świata gospodarki. Konferencja została zorganizowana w ramach Partnerstwa realizującego projekt "Przedsiębiorczość Akademicka – regionalny program wsparcia innowacji poprzez promocję firm typu spin-off i spin-out" w ramach PO Kapitał Ludzki.
Celem konferencji była promocja Przedsiębiorczości Akademickiej oraz przedstawienie wyników prowadzonych badań dotyczących stanu i wyzwań Przedsiębiorczości Akademickiej w województwie podlaskim.
Główne obszary tematyczne konferencji skupiły się wokół:
- komercjalizacji wyników badań naukowych w świetle zmian w Ustawie o Szkolnictwie Wyższym,
- regionalnego systemu innowacji,
- dobrych praktyk PA,
- potrzeb szkoleniowych dotyczących PA w województwie podlaskim,
- wspierania rozwoju innowacyjnej gospodarki w Białymstoku.
Przeprowadzone badania pokazują, że tylko 15% studentów i 14% pracowników podlaskich uczelni uważa, że wiedza zdobyta na studiach jest wysoce przydatna do założenia
i powadzenia własnej działalności gospodarczej. Jednocześnie 55% studentów chce założyć w przyszłości własną firmę. 25% pracowników naukowych własną firmę już prowadzi a 4 % zamierza ją uruchomić. Takie i inne ciekawe informacje zostały przekazane stu czterdziestu uczestnikom konferencji.
Analiza badań przeprowadzonych w ramach projektu „Przedsiębiorczość Akademicka – regionalny program wsparcia innowacji poprzez promocję firm typu spin-off i spin-out” była jednym z elementów programu konferencji. Stanowiła też ona element referatu wygłoszonego przez prof. nadzw. dr. hab. Bogusława Plawgo pt. „Przedsiębiorczość Akademicka w województwie podlaskim – stan i wyzwania”. Bardzo ciekawe aspekty tematu można było odnaleźć w referacie „Regionalny system innowacji a rozwój regionu”, wygłoszonym przez prof. nadzw. dr. hab. Roberta Ciborowskiego, Dziekana Wydziału Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku. Mówiono też o dobrych praktykach Przedsiębiorczości Akademickiej w Polsce, w Europie i na świecie oraz o możliwościach komercjalizacji wyników badań naukowych w Polsce. Ten element omawiała pani Marta Pytlarczyk zastępca Dyrektora Departamentu Wdrożeń i Innowacji w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, która powiedziała, że jest to bardzo trudna sfera, gdyż przykładowo suma przychodów polskich uczelni z komercjalizacji badań równa się kwocie sprzedaży jednej tylko licencji przez Columbia University.
Mimo tego dość trudnego porównania pan prof. B. Plawgo mocno podkreślał olbrzymi potencjał, jaki jest w polskich uczelniach, naukowcach i studentach. Uczelnie powinny tworzyć instytucje wspierające rozwój Przedsiębiorczości Akademickiej, np. Inkubatory przedsiębiorczości, a także powinny współpracować z samorządami przy tworzeniu Parków naukowo-technologicznych – mówił B. Plawgo. Komercjalizacja badań musi być przyszłością uczelni, ale stanie się to wtedy, gdy różne gałęzie gospodarki będą chciały z uczelniami w tym zakresie współpracować. Uczelnie więc muszą nawiązywać bliskie kontakty z firmami, by uściślać obszary badań i by były one potem naprawdę wykorzystane.
Każdy z uczestników otrzymał 2 publikacje: "Przedsiębiorczość Akademicka - dobre praktyki" oraz "Przedsiębiorczość Akademicka - stan, bariery i przesłanki rozwoju", obie wydane przez wydawnictwo PWSIiP w Łomży.
{rokbox album=|PA2011| size_t=|250 180|}images/stories/galeria/PA2011/*{/rokbox}