Drukuj

– Wykorzystanie nowoczesnych technologii, są na to liczne dowody, podnosi jakość kształcenia – mówił wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński podczas uroczystości oficjalnego otwarcia Centrum Symulacji Medycznej (CSM) przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. Z CSM skorzystają studenci pielęgniarstwa, których obecnie studiuje w PWSIiP ponad 240 osób. Pielęgniarki i pielęgniarzy łomżyńska uczelnia kształci od 2005 roku.

Centrum Symulacji Medycznej to technologicznie zaawansowana oraz informatycznie zaaranżowana infrastruktura do nauki studentów pielęgniarstwa. Są w nim inteligentne symulatory: dorosłego mężczyzny, kobiety, dziecka, niemowlęcia, wcześniaka, kobiety rodzącej, starego człowieka. Fantomy i symulatory do nauki złożonych procedur pielęgniarskich oraz reanimacji. CSM odwzorowuje klimat nowoczesnych szpitalnych sal, jest wyposażone w specjalistyczną aparaturę: kardiomonitory, respirator, wózki reanimacyjne, nowoczesne defibrylatory, pompy infuzyjne do podawania leków, inkubator, łóżka standardowe oraz specjalistyczne: ortopedyczne oraz do intensywnej terapii.

W konferencji prasowej inaugurującej otwarcie CSM wzięli udział wiceminister zdrowia, Janusz Cieszyński, rektor PWSIiP, dr hab. Dariusz Surowik, prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu PWSIiP dr n. o zdr. Joanna Chilińska oraz koordynatorka CSM dr n. o zdr. Ewa Fiega.  – To niezwykle ważna inwestycja podnosząca jakość kształcenia na naszej uczelni – mówił rektor dr hab. Dariusz Surowik, podkreślając, że już obecnie PWSIiP wypada dobrze w prowadzonym na zlecenie resortu szkolnictwa wyższego rankingu ekonomicznych losów absolwentów.

W CSM studenci pielęgniarstwa „Państwówki” będą zdobywać unikalne praktyczne umiejętności i doświadczenie, pod czujnym okiem instruktorów symulacji medycznej, czyli trzynastu nauczycieli akademickich PWSIiP, którzy przez ponad rok zdobywali wiedzę, jak prowadzić zajęcia, pisać scenariusze do ćwiczeń, obsługiwać informatycznie i technologicznie centrum, tworzyć wokół zajęć z symulacji odpowiedni klimat psychologiczny.

Fantom krzyczy i krwawi

Studenci zaczynają naukę w CSM od zajęć na trenażerach, na nich ćwiczą podstawowe umiejętności kliniczne. Następnie przechodzą do treningu złożonych algorytmów. Dopiero, gdy je opanują, zostają dopuszczeni do zawansowanych symulatorów. W centrum studenci będą wykonywać zróżnicowane medyczne procedury, także te występujące w realiach szpitalnych sporadycznie, jak np. wytrzewienie u noworodka. – Symulacja pozwala zminimalizować niepożądane zdarzenia w przyszłości – podkreślała podczas otwarcia CSM prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu PWSIiP, dr n. o zdr. Joanna Chilińska, która wspólnie z koordynatorką CSM dr n. o zdr. Ewą Fiegą, przeanalizowały każdy zapis z procedury zamówień publicznych. Panie obejrzały, dotknęły każdego fantomu, sprzętu, szafki, łóżka. Znają na pamięć wszystkie sto jeden pozycje zapisane w szczegółowym budżecie projektu.

Projekt „Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży”  jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, działanie Nr 5.3 – Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.