Do końca marca 2020 roku ma zostać opracowana „Strategia promocji gospodarczej Obszaru Inwestycyjnego Ziemi Łomżyńskiej”. W Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne, podczas którego naukowcy, samorządowcy, pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego i przedsiębiorcy dyskutowali nad atrakcyjnością gospodarczą regionu, a jako remedium na jej niedostateczny poziom wskazywali potrzebę zwiększenia aktywności wobec inwestora, wzmocnienie infrastruktury gospodarczej oraz zasobów ludzkich. – Strategia powstaje w sposób uspołeczniony, aby w perspektywie długookresowej umożliwić podjęcie samorządom partnerskich działań, które wzmocnią inwestycyjną atrakcyjność regionu –informuje dr hab. Bogusław Plawgo, prof. PWSIiP. Wiadomo, że miasto Łomża, gminy Łomża i Piątnica potrzebują przygotowania trenów inwestycyjnych, doradztwa biznesowego i imprez gospodarczych, ale także określenia optymalnej gałęzi rozwoju. Czy będzie nią przetwórstwo rolno-spożywcze, logistyka, turystyka czy inna branża – to ciągle otwarte tematy.
Przypomnijmy: w listopadzie Prezydent Łomży, wójtowie gmin Łomża i Piątnica oraz rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży podpisali „Umowę na opracowanie Strategii promocji gospodarczej Obszaru Inwestycyjnego Ziemi Łomżyńskiej na lata 2020-2027”. Kompleksowa oferta inwestycyjna miasta oraz gmin ma przyciągnąć do regionu inwestorów. Aby osiągnąć ten cel, samorządy postanowiły wykorzystać naukowy potencjał łomżyńskiej uczelni, czyli zlecić jej przygotowanie projektu Strategii, w którym znajdą się między innymi: pożądany dla wskazanego obszaru profil inwestycji, kierunki zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, plan promocji OIZŁ. Koordynatorami realizacji umowy ze strony uczelni zostali dr Dariusz Perło oraz dr inż. Stanisław Kaczyński. W prace nad przygotowaniem dokumentu zaangażował się dr hab. Bogusław Plawgo, autor wielu opracowań dedykowanych samorządom (jest między innymi jednym z ekspertów przygotowujących Strategię Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2030).
– Współpraca podnosi potencjalny wskaźnik sukcesu, gdyż ukierunkowuje podmioty na realizację określonych celów – wyjaśnia dr hab. Bogusław Plawgo. Aby przygotować miarodajny dokument naukowcy wykorzystują ilościowe oraz jakościowe metody badań, a w przyszłym tygodniu planują kolejne spotkanie – tym razem skoncentrowane na ustaleniu fundamentalnych celów „Strategii promocji gospodarczej Obszaru Inwestycyjnego Ziemi Łomżyńskiej”.