Wypełniona po brzegi aula naszej uczelni najlepiej świadczy o tym, że warto i w tym roku organizować wykłady w ramach „Akademickiego Forum na Akademickiej”. Obecność studentów, uczniów z łomżyńskich szkół, ale także znaczących osobistości naszego miasta to najlepsza „zapłata” jakiej organizatorzy spotkań mogliby oczekiwać.
Wykład prof. dr hab. Janusza Adamowskiego, wybitnego medioznawczy i Dziekana Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, w sposób niezwykle klarowny, precyzyjny i przenikliwy ukazał słuchaczom stan polskich mediów, szczególnie telewizji i prasy drukowanej. Obraz, jaki zaprezentował nasz gość, przybyły do uczelni na zaproszenie Prorektora prof. A. Jakubczaka, nie jest optymistyczny. Prelegent wielokrotnie podkreślał, że kształtowanie postaw – jeden z elementów misji jakie powinny wykonywać media szczególnie publiczne, jest w chwili obecnej wysoce obecnej wątpliwe. Wynika to między innymi z dyktatu ekonomii – wszystko musi na siebie zarabiać. A zarabia poprzez sprzedaż reklam. Ta zaś jest adresowana do jak największej liczby odbiorców. Trzeba więc skupić przed telewizorem odbiorców nie „wybrednych”, oczekujących wartości wyższych w przekazie medialnym, a masowych, którzy oczekują od telewizji czy prasy tylko rozrywki i sensacji.
Programy, które rzeczywiście mogą „kształtować postawy” emitowane są w telewizji w późnych godzinach wieczornych, kiedy nie sprzedaje się już „czas reklamowy”. A bardziej ambitni, i „drodzy” dziennikarze, zastępowani są przez kilu słabszych, łatwiej ulegających wymaganiom właściciela stacji czy tytułu prasowego.
Pan profesor Adamowski zwrócił uwagę szczególnie młodych słuchaczy na mechanizmy „produkcji i sprzedaży” kolorowych czasopism i ich zalewu na polskim rynku wydawniczym, który de facto należy do kapitału zagranicznego. Wydawnictwa „ambitne” – w tym tygodniki społeczno-polityczne – mają w naszym kraju niezwykle małe nakłady, w sumie wszystkie one osiągają łączny nakład 700 tysięcy egzemplarzy, co daje obraz jaka grupa obywateli czyta i próbuje kształtować swoje postawy sięgając po prasę ambitną i wymagającą wysiłku intelektualnego.
Profesor Adamowski odniósł się także do cyfryzacji przestrzeni medialnej, do tego, że co raz bardziej przenosi się ona w wirtualny świat Internetu. Mocno podkreślił, że Internet stanowi zbiór bardzo cennej wiedzy, ale także przepastne przestrzenie rzeczy niebezpiecznych i złych. Mówił także o pozytywnej roli portali społecznościowych.
Kończąc wykład prelegent stwierdził, że bardzo pesymistyczne ocenia stan polskich mediów w chwili obecnej. „Pocieszające jest może tylko to, powiedział, że zawsze kiedy jakieś działanie osiąga dno, to jest szansa, że się od niego odbije i zacznie się odradzać w dobrym i wartościowym kierunku”.
Zapraszamy już teraz na wykład, który 6. XII. wygłosi pan dr n. med. Marek Wroński, Rzecznik Rzetelności Naukowe. Skupi się on na problematyce plagiatu w pracy naukowej, wśród uczniów, studentów i menadżerów.
{gallery}stories/galeria/j_adamowski_11_2011{/gallery}