Drukuj

Młodzi adepci fotografii z Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży poszukiwali w PWSIiP  ciekawych kadrów. Pod okiem wykładowcy akademickiego dra inż. Tomasza Kuźmierowskiego oraz Jacka Bochenko, grafika i informatyka, odbyły się warsztaty dotyczące montażu wideo, fotografii cyfrowej, obróbki zdjęć. – To były zajęcia, podczas których chcieliśmy zainspirować młodzież, pokazać, że fascynującym tłem dla fotografii mogą być uczelniane sale wykładowe, aule, korytarze, piwnice, miejsca często niepozorne. W fotografii chodzi o zbudowanie napięcia, atmosfery, wydobycie detalu, grę światłem – wyjaśnia Jacek Bochenko, który na co dzień tworzy uczelniane plakaty, banery, filmy i zdjęcia, na których potrafi uchwycić sedno akademickiego życia: wykładowców i studentów z pasją, budynki uczelni w zmieniających się odsłonach pór dnia i roku, zatrzymane w kadrze zwykłe i niezwykłe chwile.

Uczestnikami warsztatów fotograficznych byli uczniowie klasy o profilu zarządzanie reklamą, pod opiekę nauczyciela Andrzeja Kubraka. Składały się one z części teoretycznej prowadzonej przez dra inż. Tomasza Kuźmierowskiego oraz praktycznej, w której przewodnikiem młodzieży po fotograficznych niuansach był Jacek Bochenko. Podczas warsztatów powstały zdjęcia oraz film promocyjny Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 w Łomży.

Fotografia cyfrowa to narzędzie powszechnie stosowane,  ale nie wszyscy potrafią wykorzystać jego potencjał, odpowiednio kadrować zdjęcia, obsługiwać programy graficzne dające fotografiom nowe życie i nową jakość. Podobnie jest z nagraniami video. Smartfony i tablety, gadżety, które stały się codziennością polskiej młodzieży, nie zawsze pobudzają do kreatywności. – Nawet małe dzieci korzystają z urządzeń mobilnych. Od nas zależy, od sytemu edukacji i rodziców, czy będą to robić stymulując własny rozwój, czy w sposób bezmyślny – wyjaśnia dr inż. Tomasz Kużmierowski.

Z największego jak dotąd europejskiego projektu badawczego dotyczącego zagrożeń dzieci online – EU Kids Online (Livingstone, Haddon, Görzig, Olafsson, 2011) wynika, że zdecydowana większość młodych ludzi korzysta z danych im możliwości technologicznych bezrefleksyjnie, a tylko niewielki odsetek z nich potrafi tworzyć w sieci własne, unikalne treści, czyli korzystać z  popularnych programów na wolnej licencji, które umożliwiają na przykład projektowanie graficzne, obróbkę zdjęć. – Być może będziemy jeszcze organizować analogiczne warsztaty na uczelni. Naszym celem jest wskazać kierunek, pokazać młodym, jakie mają spektakularne możliwości – puentuje dr inż. Tomasz Kuźmierowski.