- Reklama jest produktem finalnym telewizji, chociaż my, odbiorcy, postrzegamy ją jako efekt uboczny, niepożądany mediów wizualnych. To ona napędza koniunkturę, ale w naszej opinii bloki reklamowe to najlepszy czas na zaparzenie dobrej kawy, czy umycie głowy – mówiła żartobliwie podczas spotkania autorskiego w PWSIiP w Łomży dr Ewa Chudzińska, autorka wydanej przez łomżyńską „państwówkę” publikacji „Świat reklamy telewizyjnej (na przykładzie społeczności Łomży)”.
W pracy doktorskiej Ewa Chludzińska zebrała i usystematyzowała opinie mieszkańców na temat reklamy telewizyjnej. Grupa respondentów liczyła ponad sześćset osób, były to osoby o różnym wykształceniu, statusie społecznym, wieku, wywodzące się z zróżnicowanych grup społecznych. – Pani doktor wykonała tytaniczną pracę, zebrała dane i opisała je. Zajęła się reklamą od strony jej odbiorów, co jest niezwykle potrzebne. Przebrnęła przez literaturę, stworzyła przekonującą metodologię – mówił podczas spotkania prof. Grzegorz Dąbkowski, erudyta, autor m.in. siedmiojęzycznego słownika terminów muzycznych oraz recenzent książki dr Ewy Chludzińskiej i promotor jej pracy doktorskiej obronionej w 2016 roku na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Podczas spotkania autorskiego doktor Chludzińska przytaczała liczne dane dotyczące odbioru reklamy telewizyjnej przez mieszkańców Łomży. Ze strony publiczności padały pytały pytania o reklamę w lokalnych i regionalnych mediach. - Nie prowadziłam tego typu badań, ale może się tym zajmę w przyszłości. W 2020 roku zamierzam ponownie przeprowadzić badania ankietowe. Będzie to może stanowić aneks do mojej publikacji.
Doktor Ewa Chludzińska ukończyła Filologią polską w Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku. Jest Wiceprezesem Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Łomży, nauczycielką w Zespole Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących Nr 7 w Łomży, miejską radną. Związana z Łomżyńskim Towarzystwem Naukowym im. Wagów oraz Towarzystwem i Kultury Języka i – jako wykładowca – z Państwową Wyższą Szkołą Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Fot. Krzysztof Baczewski (uczeń ZSWiO Nr 7 w Łomży)