- Jesteś tutaj:
- Wydział
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej
Konkursy programistyczne w Akademii Łomżyńskiej: RoboExe: Code Master - konkurs programowania i algorytmów oraz RoboExe: PLC Expert - konkurs programowania sterowników PLC
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej od lat propaguje i wspiera wśród młodzieży Łomży i regionu rozwój zainteresowań technicznych, związanych z szeroko rozumianą informatyką, robotyką czy automatyką. Przez serię konkursów z serii RoboExe aktywuje uczniów i studentów do zaangażowania się w projektowanie własnych robotów, poznawanie zasad programowania sterowników PLC, czy rozwijanie zainteresowań związanych z algorytmiką i programowaniem systemów komputerowych.
Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ zaprasza entuzjastów programowania, algorytmów i struktur danych, pasjonatów rozwiązywania problemów informatycznych oraz miłośników programowania sterowników PLC do udziału w 2 konkursach:
- Konkurs programowania sterowników PLC: RoboExe: PLC Expert 2024,
- Konkurs programowania i algorytmów: RoboExe: Code Master 2024.
Konkurs RoboExe: PLC Expert 2024 to wydarzenie mające na celu popularyzację nauk technicznych, mechatroniki, algorytmiki i programowania wśród uczniów i studentów szkół średnich i uczelni z Łomży i regionu. Poprzez udział w konkursie każdy może sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności z zakresu programowania sterowników PLC. Uczestnicy otrzymują zadanie sterownicze, określone sygnały wejściowe – rozwiązaniem jest przygotowanie programu sterowniczego, który przetworzy podane dane i określi wartości sygnałów wyjściowych. Schemat postępowania uczestnika konkursu PLC Expert jest zawsze taki sam – zapoznanie się z treścią zadania, przygotowanie listy przyporządkowania, opracowanie algorytmu sterowania i napisanie programu sterowniczego w języku drabinkowym LAD lub języku bloków funkcyjnych FBD. Uczniowie biorący udział w konkursie będą mieli do dyspozycji sterownik z programowalną pamięcią PLC SIMATIC S7 1200 oraz środowisko do programowania sterownika – TIA Portal V15.1. Poprawność działania napisanego programu sterowniczego będzie można sprawdzić na stanowisku dydaktycznym ze sterownikiem S7 1200. Konkurs daje możliwość sprawdzenia umiejętności z zakresu programowania sterowników oraz pozwala na zachęcenie uczniów do podejmowania prób rozwiązywania problemów sterowniczych.
Konkurs RoboExe: Code Master 2024 jest kolejnym z serii konkursów informatycznych organizowanych przez Wydziała Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej, skierowanych do uczniów szkół średnich i studentów, zainteresowanych w szczególności programowaniem i algorytmami. W konkursie tym uczestnicy zmierzą się z problemami informatycznymi, wymagającymi znajomości zasad kodowania, logicznego myślenia oraz implementacji algorytmów. Reguły realizacji zadań informatycznych są ustalone: mamy zdefiniowany problem informatyczny lub obliczeniowy oraz przygotowane dane wejściowe – uczestnicy konkursu Code Master przygotowują programy, które przeanalizują pliki z danymi oraz znajdą lub obliczą poprawną odpowiedź. W strukturze odpowiedzi młodzi programiści realizują schemat: wczytanie danych z pliku tekstowego, napisanie algorytmu przetwarzania danych oraz wypisanie wyniku obliczeń lub przeszukiwań danych do pliku. Każdy z uczestników będzie mógł wybrać swój ulubiony język programowania i środowisko programistyczne. W konkursie Code Master uczestnicy mogą korzystać z najpopularniejszych języków programowania, takich jak C i C++, można użyć Pythona lub Javę albo wybrać programowanie w C#. W I etapie, online, można korzystać z dowolnego środowiska programistycznego. W II etapie, w finale realizowanym w pracowniach komputerowych Akademii Łomżyńskiej, zapewnione będą środowiska programistyczne takie jak Code::Block, PyCharm, Visual Studio oraz NetBeans.
W założeniach programowych konkursów RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe: Code Master jest popularyzacja zagadnień związanych z algorytmiką, programowaniem, sterownikami PLC oraz kreowanie wśród uczniów samodzielnego, twórczego i nowatorskiego myślenia.
Konkurs RoboExe: PLC Expert oraz RoboExe Code Master organizowany jest w dwóch turach:
- I etap odbędzie się w dniu 21 marca 2024 roku w formule testu przeprowadzonego online, oraz
- II etap, finał, w dniu 11 kwietnia 2024 w pracowniach komputerowych i laboratoryjnych Akademii Łomżyńskiej przy ulicy Akademickiej 1.
Zapraszamy wszystkich uczniów i studentów, chcących rywalizować w dziedzinach programowania, tworzenia algorytmów oraz programowania sterowników PLC.
Więcej informacji można znaleźć na stronie konkursu al.edu.pl/roboexe
Wykłady o cyberbezpieczeństwie
W ramach projektu „Akademia_CYBER.MIL”, w którym uczestniczy Akademia Łomżyńska, zaplanowano serię wykładów przedstawiających zagadnienia bezpieczeństwa informatycznego i teleinformatycznego.
W piątek, 22 marca 2024 o godzinie 9:30 w Auli A.2.4 Akademii Łomżyńskiej przy ul. Akademickiej 1 odbędzie się wykład zatytułowany „Wprowadzenie do cyberbezpieczeństwa”. Wykład poprowadzi profesor Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu, płk rez. dr hab. Inż. Mariusz Frączek. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą funkcjonowania cyberprzestrzeni, jej wymiarem technicznym oraz zagrożeniami. Do poruszonych zagadnień będą należały między innymi:
- Realizacja zagadnień dotyczących definiowania cyberprzestrzeni w polskich aktach prawnych oraz normatywnych.
- Zapoznanie z technicznym wymiarem działania cyberprzestrzeni i jej zależności od stosowanych technologii.
- Omówienie zasadniczych zagrożeń związanych z środowiskiem cyberprzestrzeni
- Charakterystyka ataków ATP.
W kolejnych miesiącach roku akademickiego 2023/24 zapraszamy na następujące wykłady z serii:
Wojna informacyjna – operacje informacyjne
- Operacje informacyjne – wprowadzenie, sposoby wywierania wpływu, przykłady operacji informacyjnych.
- Inżynieria społeczna – socjotechnika, dezinformacja, techniki, przeciwdziałanie.
Ataki w cyberprzestrzeni - studium przypadków
- Wybrane przykłady ataków na instytucje państwowe, infrastrukturę krytyczną, przedsiębiorstwa z sektora publicznego.
- Wybrane przykłady ataków na użytkowników indywidualnych.
- Ogólnopolskie tematyczne kampanie phishingowe (święta, black week, wakacje).
- Spoofing w Polsce (vishing, smishing).
Studenci, którzy wykażą się obecnością na 3 wykładach, otrzymają na zakończenie projektu certyfikat potwierdzający udział w projekcie, podpisany przez Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Edukacji.
Dla najlepszych studentów kierunków związanych z informatyką w ramach projektu istnieje również możliwość odbycia 30 dniowej praktyki oraz zaliczenia programu praktyk studenckich w jednostkach organizacyjnych Resortu Obrony Narodowej i instytucjach podległych, zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Kwalifikacje do programu praktyk odbędą się na podstawie testu wiedzy z informacji przedstawionych na wykładach po ostatnim wykładzie z serii.
Z życia Akademii: Mama i Córka
Przedstawiamy Wam Jolantę Malon i Agatę Malon. Mama i córka - związane więzami krwi, emocjonalnymi, ale także wspólną pasją. Obie studiują na drugim roku Bezpieczeństwo i certyfikację żywności. W tym rodzinnym modelu studiów jest jeszcze ich tata, Stanisław, od roku 2022 absolwent Technologii żywności i żywienia człowieka Akademii Łomżyńskiej.
Myśl o studiach w Akademii Łomżyńskiej zrodziła się synchronicznie w głowach Joli i Agaty, które postanowiły w 2022 roku, że będzie to ich wspólna droga. Dosłownie, bo to wspólna droga do laboratoriów, sal wykładowych, kolokwiów i egzaminów. Mama i córka razem uczęszczają na zajęcia, zdarza się, że wspólnie uczą się do sesji. Dopinguje je tata, ale czerpią motywację do nauki także od siebie wzajemnie. Córka biegle nawiguje w nowoczesnych technologiach i czasem wspiera w tym mamę. Obie młode, ambitne, z dobrymi ocenami i zaskarbioną dużą sympatia wśród kolegów, koleżanek z roku i wykładowców akademickich. Choć to mama i córka, częściej słyszą „siostry”. Taka też jest ich relacja: bezpośrednia, serdeczna, opierająca się na zaufaniu i przyjaźni.
Cóż, łezka w oku się kręci naszej kadrze akademickiej, bo to prawdopodobnie pierwszy taki przypadek w dwudziestoletniej historii uczelni, abyśmy wykształcili (prawie) całą rodzinę do pracy w branży przetwórstwa żywności. A być może i ewenement w skali kraju, świadczący, że ufają nam nie tylko pojedyncze osoby ale całe familie.
W rodzinie Jolanty i Stanisława jest jeszcze młodszy syn, a o tym czy pójdzie w ślady rodziców i siostry zadecydują najbliższe lata. Niewykluczone, że zdecyduje się także zdobyć wykształcenie w Akademii Łomżyńskiej. Przyjmiemy go radością w naszych progach, jak i kolejne (potencjalne) pokolenia rodu Malon: wnuków, prawnuków. Dwadzieścia lat naszego istnienia to wszak początek dobrej drogi w przyszłość, która pełna jest zaskakujących niespodzianek i będziemy je przed Wami odkrywać.
Nie chcemy Wam pisać, że „kształcimy kadry na potrzeby lokalnej gospodarki”. Chcemy to pokazywać na konkretnych obrazach, przedstawiać Wam sylwetki prawdziwych ludzi, którzy nam zaufali, a to zmieniło i zmienia na lepsze ich życie, daje paliwo do awansu zawodowego i moc radości z rozwijania pasji. Taka jest nasza rola, łączyć ludzi, instytucje, oplatać nasz region zasobami praktycznej wiedzy. I robimy to od dwudziestu już lat!
Przez ostatnich dwadzieścia lat wiele się zmieniało w życiu rodziny Malon, rodzice podejmowali kluczowe decyzje zawodowe, dorastała ich mała córeczka, urodził się syn. My także się zmienialiśmy - rozwijaliśmy nasze zasoby infrastruktury, kadry, kierunków kształcenia, aby nie zawieść zaufania żadnej osoby i żadnej rodziny. Wiemy, że wybór drogi edukacyjnej, zawodowej, to często decyzja podejmowana wspólnie przez młodych ludzi i ich rodziców, czasem nawet dziadków. Dziękujemy, że nam ufacie.
Postscriptum: dr Piotr Karpiński, nasz nauczyciel akademicki, wspomina Stanisława Malon, jako ambitnego, zdolnego, pozytywnego studenta Technologii żywności i żywienia człowieka. Dziś, dzięki zdobytej wiedzy, ciężkiej pracy, studiom na naszej uczelni - Stanisław Malon pełni kierowniczą funkcję w oddziale dużej firmy branży przetwórstwa spożywczego, kieruje zespołem i jest współodpowiedzialny za podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących rozwoju filii. Jego małżonka, Jola, pracuje w tej samej branży, a studia traktuje jako szansę na podniesienie własnych kompetencji zawodowych. Przed córką otwarta ścieżka przyszłości, życiowych wyborów, czy związać się zawodowo ze swoim rodzinnym regionem, a może po studiach szukać szczęścia w dalekim świecie.
Dziękujemy rodzinie Malon za inspirację!
Technologia żywności z pozytywną oceną PKA
Kierunek Technologia żywności i żywienie człowieka Akademii Łomżyńskiej otrzymał pozytywną ocenę Polskiej Komisji Akredytacyjnej. To ocena programowa niezależnego gremium ekspertów PKA, która jest w polskich systemie szkolnictwa wyższego podstawowym jakościowym kryterium definiującym, czy dana uczelnia wywiązuje się prawidłowo ze swojej misji przekazywania wiedzy studentom.
Uchwała prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej oznacza, że Akademia Łomżyńska prawidłowo i skutecznie kształci studentów na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka. - Komisja przy ocenie bardzo chwaliła wyposażenie naszych laboratoriów i hali technologicznej, gdzie skalą odniesienia są inne uczelnie, w tym duże ośrodki akademickie. PKA doceniła także nasze mocno prostudenckie podejście, kształcenie w formie hybrydowej dające młodym ludziom możliwość godzenia studiów z pracą zawodową - komentuje dr inż. Aneta Wiktorzak, Dziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej.
Prodziekan Wydziału Nauk Informatyczno-Technologicznych AŁ, dr inż. Emilia Szabłowska, technolog żywności, akcentuje, że sukces kierunku i pozytywna ocena programowa to przede wszystkim efekt efektywnej współpracy władz uczelni i władz wydziału z przedsiębiorcami, stroną społeczną. - Mamy od lat rady praktyków doradzające wydziałom konkretne rozwiązania, a nowością są nasze tzw. rady programowe, które są powoływane przy kierunkach. W ich skład wchodzą: student, absolwent, wykładowca, pracodawca. Ten mechanizm pozwala w formule dialogu wyłapywać najlepsze kierunki rozwoju programu kształcenia na danym kierunku, żeby optymalnie wzmocnić nasz praktyczny profil kształcenia - mówi Prodziekan.
Specjaliści Polskiej Komisji Akredytacyjnej przebywali na uczelni w listopadzie, poddawali szczegółowej analizie infrastrukturę uczelni, jej zasoby kadrowe, program kształcenia, a także inne - bardziej ulotne kwestie - na przykład stosunek uczelni do studentów, system wspierania studentów, czy jakość ich życia na uczelni: nowoczesny akademik, nowoczesne wyposażenie sal dydaktycznych, dobry dostęp do różnych programów informatycznych związanych z kształceniem na uczelni. Kryterium oceny była także umiejętność współpracy z sektorem firm przetwórstwa żywności, czyli takimi przedsiębiorstwami jak np. OSM Piątnica, JBB Bałdyga, EDPOL Food & Innovation, Greenvit, TMT, Browar Łomża.
W raporcie kontrolnym PKA akcentowała, że metody kształcenia są zorientowane na studentów, a jednocześnie przygotowują ich rzetelnie do podjęcia aktywności zawodowej. Studenci uczestniczą w trakcie kształcenia w pracach badawczo-rozwojowych branży spożywczej, a spory odsetek prac dyplomowych powstaje na wyraźne zapotrzebowanie firm tegoż sektora (11 procent). Natomiast wszystkie analizowane przez PKA prace mają projektowy i/lub doświadczalny charakter oraz potwierdzają kompetencje inżynierskie (w przypadku prac dyplomowych I stopnia, inżynierskich) lub badawcze (w przypadku prac dyplomowych II stopnia, magisterskich), uzyskiwane przez studentów. Kadra dydaktyczna jest dobrze przygotowana do wywiązywania się z misji praktycznego kształcenia studentów do różnych sektorów przetwórstwa żywności. W raporcie PKA możemy też szczegółowo przeczytać o - cytujemy - „wysokiej klasy sprzęcie jakim dysponuje uczelnia”, są to m.in.: chromatograf cieczowy LC/MS, chromatografy gazowe, urządzenie do przyśpieszonej ekstrakcji, homogenizator, czy spektrometr elektronowego rezonansu paramagnetycznego.
Następna ocena programowa na kierunku Technologia żywności i żywienie człowieka odbędzie się w roku akademickim 2029/2030. Oznacza to, że obecna ocena PKA została wydana na maksymalny możliwy okres sześciu lat, czyli uczelnia spełniła wszystkie kryteria oceny programowej, otrzymując od Polskiej Komisji Akredytacyjnej długoterminowy kredyt zaufania.
Zapraszamy na studia drugiego stopnia
4 stycznia rusza rekrutacja na studia drugiego stopnia w Akademii Łomżyńskiej z Informatyki oraz Technologii żywności i żywienia człowieka.
Studia drugiego stopnia w Akademii Łomżyńskiej odbywają się w trybie hybrydowym. To doskonała opcja dla tych, którzy chcą zdobyć wykształcenie akademickie nie rezygnując z możliwości synchronicznego rozwoju zawodowego, zgodnie z zasadą - studiuj i pracuj. Na studentów czeka przyjazny zespół nauczycieli akademickich, wspierające środowisko akademickie i nowoczesna baza dydaktyczna, wyposażona w sprzęt spełniający wysokie standardy XXI wieku.
Informatyka oraz Technologia żywności i żywienie człowieka to przyszłościowe kierunki, otwierające wiele pasjonujących perspektyw zawodowych i dotyczące najbardziej dynamicznie rozwijanych się sektorów współczesnej gospodarki: nowoczesnych technologii oraz przetwórstwa żywności. Prowadzi je Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Łomżyńskiej zlokalizowany w nowoczesnym kompleksie uczelnianych budynków przy ulicy Akademickiej 1.
Na naszym portalu rekrutacyjnym znajdziecie Państwo szczegółowe informacje dotyczące zasad kwalifikacji oraz organizacji zajęć. Zapraszamy do odwiedzenia strony i zgłębienia wszystkich istotnych szczegółów, które pomogą podjąć decyzję o wzmocnieniu własnej kariery zawodowej.
Rekrutacja online
Telefon: 86 215 66 02
Drodzy Kandydaci!
Wykładowcy akademiccy z praktycznym doświadczeniem oraz unikalna baza dydaktyczna. To podstawowe atuty Akademii Łomżyńskiej.
Dlaczego warto nam zaufać?
Akademia Łomżyńska to największa uczelnia na ziemi łomżyńskiej. Studiuje na niej blisko dwa tysiące studentów, a jej mury opuściło już ponad 8 tysięcy absolwentów, specjalistów w swoich dziedzinach. Uczelnia jest jednym z największych w Łomży beneficjentów funduszy europejskich, od początku istnienia do chwili obecnej na rozwój infrastruktury i projekty miękkie placówka pozyskała ponad 120 milionów złotych - inwestując je w nowoczesny wymiar kształcenia.
Akademia Łomżyńska współpracuje z zagranicznymi uczelniami i ośrodkami naukowymi (ponad 120 umów o współpracy), efektywnie wykorzystuje fundusze programu Erasmus+ oraz możliwości globalnej wymiany wiedzy i doświadczeń (wyjazdy zagraniczne, wizyty studyjne, cykliczna organizacja International Staff Week oraz cykliczne goszczenie stypendystów Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta).
Akademia Łomżyńska to uczelnia publiczna, która od dwudziestu lat działa w obszarach dydaktyki, nauki, jest także instytucją wspierającą procesy społeczne i gospodarcze regionu poprzez badania i ekspertyzy naukowe, sieć studenckiego wolontariatu. Uczelnia współpracuje z sektorem firm, instytucji, w obszarach: konsultowania programów studiów i ścieżek specjalizacyjnych, praktyk studenckich, wspierania wartościowych projektów i inicjatyw. Uczelnia kładzie duży nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych studentów. Oferuje im także jedne z najwyższych w kraju fundusze stypendialne.
Uczelnia prowadzi studia I, II stopnia, jednolite studia magisterskie, kształci także na kierunkach studiów podyplomowych.
Więcej informacji o misji Akademii Łomżyńskiej i jej bieżących projektach oraz działaniach można znaleźć na kanałach i platformach społecznościowych uczelni:
Zapraszamy!
Kontakt
Dziekanat
pok. A 0.28
ul. Akademicka 1
Sprawy studenckie
tel. 86 215 66 02
Plany zajęć
tel. 86 216 82 69
wnitdziekanat@al.edu.pl
Sekretariat Dziekana
pok. A 0.32
ul. Akademicka 1
tel. 86 215 54 88
nsasinowska@al.edu.pl
wnit@al.edu.pl