Uchwała Senatu Nr 77/2019 z dnia 25.09.2019 r.
§1
- Regulamin zasad pobierania opłat za studia określa zasady pobierania opłat od:
- kandydatów na studia,
- studentów studiów stacjonarnych,
- studentów studiów niestacjonarnych,
- studentów niebędących obywatelami polskimi tj „cudzoziemcami”,
- słuchaczy studiów podyplomowych.
- Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3,5 określona jest w formie zarządzenia Rektora i ustalana zgodnie z art. 98 ust. 2 i 2a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz w oparciu o kalkulację kosztów kształcenia z zachowaniem art. 99 ust. 2,4,6 ustawy Prawo o szkolnictwie Wyższym. Wysokość opłat czesnego ustalana jest na cały cykl kształcenia.
- Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 4 określona jest w formie zarządzenia Rektora i ustalana zgodnie z § 17 i § 18 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 1501). Wysokość opłat czesnego ustalana jest na cały cykl kształcenia.
§2
Opłaty za wpisowe
- Kandydaci na studia stacjonarne i niestacjonarne zobowiązani są do wpłacenia opłaty rekrutacyjnej najpóźniej w dniu składania dokumentów.
- Z zastrzeżeniem pkt 3 wniesiona opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
- W przypadku nieuruchomienia kierunku z powodu zbyt małej liczby kandydatów dopuszcza się możliwość zwrotu opłaty rekrutacyjnej na pisemny wniosek kandydata, który spełnił wszystkie wymagania pełnego procesu rekrutacyjnego.
§3
Opłaty za legitymację
- Każdy student otrzymuje legitymację studencką, za którą jest zobowiązany wnieść należną opłatę.
- W przypadku wystąpienia studenta o wydanie duplikatu legitymacji, jest on zobowiązany do uiszczenia należnej opłaty za wydanie duplikatu.
§4
Opłaty za zajęcia dydaktyczne
- Uczelnia pobiera opłaty za świadczone usługi edukacyjne związane z:
- kształceniem na studiach niestacjonarnych;
- powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;
- kształceniem na studiach w języku obcym;
- prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;
- kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.
- Opłatę za każdy semestr studiów student może uregulować w całości do 15 października w semestrze zimowym oraz do 15 marca w semestrze letnim lub w czterech równych ratach.
- Ustala się następujące terminy wniesienia opłat w systemie ratalnym:
Semestr zimowy:
- I rata do 15 października
- II rata do 15 listopada
- III rata do 15 stycznia
- IV rata do 15 lutego
Semestr letni:
- I rata do 15 marca
- II rata do 15 kwietnia
- III rata do 15 maja
- IV rata do 15 czerwca
- Studentowi znajdującemu się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej powodującej znaczne pogorszenie sytuacji materialnej można przesunąć terminy płatności, o których mowa w ust. 3, jednak nie dłużej niż do końca danego roku akademickiego. Decyzję o przesunięciu terminu płatności podejmuje Rektor na podstawie złożonego przez studenta wniosku zaopiniowanego przez Dziekana.
- Opłaty za usługi edukacyjne studenci wpłacają na wskazane w Systemie Rekrutacji Elektronicznej konto (każdy student otrzymuje numer indywidualnego subkonta, na które dokonuje wpłat).
- Nieuiszczenie w wymaganym terminie należnych opłat za studia stanowi podstawę do wszczęcia procedury windykacyjnej a w przypadku braku jej efektów do skreślenia studenta z listy studentów.
§5
Opłaty za powtarzane przedmioty
1. Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych wnoszą opłaty za powtarzanie określonych zajęć (przedmiotów) z powodu niezadowalających wyników w nauce.
2. Decyzję o obowiązku wniesienia opłaty za powtarzane przedmioty podejmuje Dziekan.
3. Jeżeli student powtarza kilka przedmiotów, a łączna wysokość opłat za te przedmioty przewyższa należną opłatę za dany semestr, student wnosi opłatę równą opłacie za dany semestr.
4. Opłaty za powtarzane przedmioty wnoszone są do 15 dnia miesiąca, w którym rozpoczynają się zajęcia z powtarzanego przedmiotu. W uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek studenta Dziekan może wyrazić zgodę na wnoszenie opłat w innych terminach.
§6
Zasady pobierania opłat od studentów cudzoziemców
- Opłat związanych z kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim nie pobiera się od:
- cudzoziemca - obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 (zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w celu połączenia się z rodziną) lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 (zezwolenie na pobyt czasowy udzielone ze względu na inne okoliczności, jeśli cudzoziemiec: posiada zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE udzielone przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz: zamierza wykonywać pracę lub prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski lub zamierza podjąć lub kontynuować studia lub szkolenie zawodowe w Polsce lub wykaże, że zachodzą inne okoliczności uzasadniające jego zamieszkiwanie w Polsce lub jest członkiem rodziny cudzoziemca, o którym mowa powyżej (w art. 186, ust. 1, pkt 3), z którym przebywał na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i towarzyszy mu lub chce się z nim połączyć) ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2017 r. poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz. 107, 138 i 771);
- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca - posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2018 r. poz. 931), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;
- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 151 ust. 1 lub art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, lub przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 tej ustawy lub posiadającego wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.
- Za członków rodzin osób, o których mowa w pkt 1, uważa się osoby wymienione w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2017 r. poz. 900 oraz z 2018 r. poz. 650) t.j. małżonka obywatela UE, bezpośredniego zstępnego obywatela UE lub jego małżonka, w wieku do 21 lat lub pozostającego na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka, bezpośredniego wstępnego obywatela UE lub jego małżonka, pozostającego na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.
§7
Zasady zwrotu wniesionych opłat
- Osoba przyjęta na studia, która nie podjęła studiów, ma prawo do zwrotu całości wniesionej opłaty za świadczone usługi edukacyjne, pod warunkiem, że zgłosiła rezygnację ze studiów przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia z listy studentów, student ma prawo do rozliczenia i zwrotu wniesionej opłaty za zajęcia dydaktyczne.
- Rozliczenie i zwrot wniesionej opłaty nastąpi w terminie 14 od dnia złożenia rezygnacji ze studiów i/lub skreślenia z listy studentów, na podstawie wniosku studenta ze wskazaniem numeru rachunku bankowego, na który ma być dokonany zwrot wniesionych opłat.
- Opłata podlegająca zwrotowi, o której mowa w ust. 3, będzie rozliczana proporcjonalnie do liczby zjazdów odbytych w danym semestrze w stosunku do ogólnej liczby zjazdów planowanych w tym semestrze.
§8
Zasady zwalniania z opłat
- Student studiów stacjonarnych, który otrzymał urlop z powodu choroby powtarza niezaliczony z tego powodu semestr nieodpłatnie.
- Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej powodującej znaczne pogorszenie sytuacji materialnej mogą zostać zwolnieni z części lub całości należnych opłat.
- W sytuacji, o której mowa w ust. 2 student ma obowiązek do udokumentowania trudnej sytuacji materialnej np. poprzez złożenie kompletu zaświadczeń niezbędnych
do wyliczenia dochodu na jedną osobę w rodzinie oraz innych dokumentów poświadczających trudną sytuację materialną studenta. - Decyzję o zwolnieniu studenta z opłat podejmuje Rektor na podstawie złożonego przez studenta wniosku zaopiniowanego przez Dziekana.
- Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat związanych z: powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce, kształceniem na studiach w języku obcym, kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim, kształceniem na studiach podyplomowych, kształceniem specjalistycznym lub kształceniem w innych formach na podstawie decyzji administracyjnej Rektora, decyzji Ministra lub decyzji Dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów.
- Studenci, którzy kontynuują w PWSIiP studia rozpoczęte na innej uczelni, są zwolnieni z opłat za przedmioty, które po raz pierwszy uzupełniają jako różnice programowe, o ile nie wymaga to organizacji dodatkowych zajęć. W przypadku konieczności organizacji dodatkowych zajęć opłata pobierana będzie w wysokości określonej dla opłat za powtarzanie przedmiotu.
- Student studiów niestacjonarnych, za wybitne osiągnięcia w nauce, może wnioskować o zwolnienie z opłaty czesnego za dany semestr studiów, jeżeli osiągnie średnią ocen z ostatniego roku studiów 5,0 oraz bierze czynny udział w pracach koła naukowego, której efektem są prezentacje przedstawiane przez studenta na zjazdach naukowych oraz/lub autorstwo lub współautorstwo studenta w publikacjach naukowych.
- Student studiów niestacjonarnych, za wybitne osiągnięcia w nauce, może wnioskować o zwolnienie z części z opłaty czesnego za dany semestr studiów, jeżeli osiągnie średnią ocen z ostatniego roku studiów 4,8 oraz bierze czynny udział w pracach koła naukowego, której efektem jest autorstwo lub współautorstwo studenta w publikacjach naukowych.
- Decyzje, o których mowa w ust. 6-8 podejmuje Rektor na podstawie złożonego wniosku studenta zaopiniowanego przez Dziekana.
§9
Opłaty za studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach
- Uczelnia pobiera opłaty za prowadzone studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach.
- Kandydaci na studia podyplomowe, kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach zobowiązani są do wniesienia opłaty rekrutacyjnej najpóźniej w dniu składania dokumentów.
- W przypadku studiów podyplomowych terminy wpłat za zajęcia dydaktyczne określa § 4 ust. 2 i 3. Wpłat dokonuje się na indywidualne konta wskazane w Systemie Rekrutacji Elektronicznej.
- Opłaty za kształcenie specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach mogą być wnoszone w całości na 7 dni przed rozpoczęciem kształcenia specjalistycznego/kształcenia w innych formach lub rozłożone na raty. Terminy wpłat w systemie ratalnym określi Dziekan właściwego Wydziału.
- Osoby przyjęte na studia podyplomowe, kursy specjalistyczne oraz kształcenie w innych formach zawierają z PWSIiP umowę, która określa warunki studiowania, odbywania kursu specjalistycznego lub kształcenia w innej formie. Zmiana warunków studiowania, odbywania kursu specjalistycznego lub kształcenia w innej formie wymaga zmiany umowy w formie aneksu.
§10
Opłaty za obozy
Studenci kierunku Wychowanie Fizyczne wnoszą opłaty za obozy, które stanowią integralną część programu studiów. Opłaty skalkulowane są na pokrycie kosztów wyżywienia i zakwaterowania. Terminy dokonywania wpłat określa Dziekan na podstawie zatwierdzonego przez Rektora pisma okólnego Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu.
§11
Opłaty za dyplomy
- Uczelnia pobiera opłaty za:
• wydanie odpisu w języku obcym dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu, innych niż wydane na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
• wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu. - Należne opłaty student jest zobowiązany uregulować w terminie wskazanym przez właściwy Dziekanat, zgodnie z naliczeniami dostępnymi w systemie usos.
§12
Przepisy końcowe
1. Uczelnia pobiera opłaty za przeprowadzenie potwierdzenia efektów uczenia się, o których mowa w odrębnych przepisach.
2. Wysokość opłaty za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się nie może przekroczyć jego kosztów o więcej niż 20%.
§13
Nieterminowe wnoszenie opłat
- W przypadku nieterminowego wpłacania należnych opłat za studia Uczelnia pobiera od studenta odsetki ustawowe.
- Nie pobiera się odsetek, gdy ich wartość nie przekracza kwoty 3 zł.
§14
Przepisy końcowe
- Dziekanaty prowadzą ewidencję należności i zobowiązań wobec studentów, która powinna zawierać:
- nazwisko i imię studenta,
- nr albumu,
- rok studiów i semestr,
- rok akademicki,
- tytuł należności/zobowiązania,
- kwotę należności/zobowiązania,
- datę wniesienia opłaty,
- uwagi.
- Faktury dotyczące opłat za studia wystawia Kwestura na pisemny wniosek studenta.
- Opłaty za zajęcia dydaktyczne nie ulegają zmianie w czasie trwania roku akademickiego.
- Wysokość należnych opłat określa Rektor zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy powszechnie obowiązujące oraz decyzje Rektora.