Zapraszamy wszystkich chętnych, a w szczególności osoby zainteresowane nowoczesnymi metodami dydaktycznymi, na wykład jaki w dniu
15 stycznia 2013 roku w godz. 12:00-13:00
w sali 213 ul. Akademicka 14
wygłosi
dr Agnieszka Chądzyńska-Krasowska (PJWSTK Warszawa)
Nauczanie łamigłówkowe
Nauczanie łamigłówkowe to technika ucząca jak opisywać i rozwiązywać różnego rodzaju problemy, wskazując jednocześnie jak w sposób strukturalny i usystematyzowany rozwiązać coś co ze swej natury wcale strukturalne i usystematyzowane nie jest. Dzięki temu zostaje udostępniona ścieżka do nabywania umiejętności rozwiązywania rzeczywistych problemów, zwiększając jednocześnie tak potrzebną w dzisiejszym świecie matematyczną świadomość. Nauczanie łamigłówkowe opiera się na wcześniejszych ideach Gregory'ego Pólyi i Martina Gardnera (oraz wielu innych) i wprowadza elementy matematyki, nauki i krytycznego myślenia.
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z tą nowoczesną metodą edukacji, poprawiającą umiejętność rozwiązywania nie tylko szkolnych zadań, ale przede wszystkim życiowych problemów.
Podczas wykładu zostanie omówione proponowane przez profesora Z. Michalewicza podejście do rozwiązywania problemów, polegające m.in. na zastosowaniu trzech podstawowych reguł:
- Reguła nr 1. Upewnij się, że rozumiesz problem oraz wszystkie podstawowe określenia i wyrażenia użyte do zdefiniowania go.
- Reguła nr 2. Nie polegaj za bardzo na intuicji; dokładne obliczenia są o wiele bardziej wiarygodne.
- Reguła nr 3. Dokładne obliczenia i rozumowanie będą bardziej konstruktywne, jeśli zbudujesz model dla danego problemu, definiując jego zmienne, ograniczenia i cele.
Literatura
[1] Matthew Michalewicz, Zbigniew Michalewicz, Nauczanie łamigłówkowe, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2010
[2] www.PuzzleBasedLearning.edu.au