Drukuj

Wykład dr Grzegorza Kościa "Nation-Building through Portraiture during the Cold War" dotyczył roli fotografii portretowej w budowaniu poczucia wspólnoty narodowej Amerykanów w latach Zimnej Wojny.

Dr Kość wyjaśnił na początku przyczyny kulturowe i historyczne rosnącego znaczenia fotografii portretowej w sferze publicznej po Drugiej Wojnie Światowej. Zauważył też, że w tym okresie wzrosło naiwne zaufanie do fotografii jako technologii obrazowania skutecznie odkrywającej rzeczywistość niedostępną ludzkiemu oku. Tak pojmowana fotografia stała się narzędziem obrazowania osób w celu odkrycia ich tożsamości.
W mniemaniu wielu fotografia uwidaczniała prawdę o ludziach, którą ci skrywają bądź maskują. Miało to ogromne znaczenie w okresie zimnowojennym, gdy wszyscy nabrali podejrzliwości co do lojalności innych. Nieświadomie uciekano się do technik, które do dziś kojarzymy z nazistami. Paradoksalnie, w okresie gdy społeczeństwo amerykańskie było zohydzone eugeniką i frenologią nazistowską, w prasie amerykańskiej można było znaleźć przykłady zdjęć komunistów i szpiegów komunistycznych do złudzenia przypominających obrazy fotosyntetyczne Francisa Galtona z ubiegłego wieku, które tak bardzo zainspirowały nazistów. Sporządzał on abstrakcyjne obrazy powstałe przez nałożenie portretów różnych postaci w celu uzyskania form idealnych, fizjognomicznych matryc typów ludzkich, np. twarzy lekarza, kryminalisty czy Żyda.
Jak dowodził dr Kość, po wojnie stosowano podobne zabiegi w amerykańskiej fotografii prasowej choć w sposób mniej jawny bądź nieświadomy. Wreszcie wykładowca wyjaśniał jak powojenna fotografia portretowa uwiarygodniała lojalność osób, które zamieszkiwały terytoria mające oficjalnie stać się oficjalnie stanami amerykańskimi, tj. Alaskę i Hawaje. Ludzi mieszkający tam byli systematycznie przedstawiani jako idealni Amerykanie przez prasową fotografię by zminimalizować wątpliwości ludzi zamieszkujących główną część kontynentu co do lojalności nowych obywateli.
Wykład wzbudził duże zainteresowanie słuchaczy. Był wygłoszony w języku angielskim, natomiast dyskusja po wykładzie toczyła się w języku polskim.
W wykładzie otwartym wzięli udział nie tylko studenci filologii, ale także studenci Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Łomży i uczniowie kilu szkół ponadgimnazjalnych.

Grzegorz Kość jest Kierownikiem Pracowni Kultury Amerykańskiej w Instytucie Anglistyki na Uniwersytecie Łódzkim i wieloletnim pracownikiem Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Jest stypendystą Fulbrighta, związanym z University of Chicago, a aktualnie przewodniczy towarzystwu naukowców zajmujących się dorobkiem słynnego poety amerykańskiego Roberta Frosta (tzw. Robert Frost Society). Jest autorem książki Robert Lowell: Uncomfortable Epigone of the Grands Maitres (Peter Lang, 2005) i współredaktorem zbioru Tools of the Tools (Cambridge Scholars, 2009). Jego najnowsza książka, która ma się ukazać w roku 2013, jest zatytułowana Robert Frost's Political Body (Ciało polityczne amerykańskiego poety Roberta Frosta). Kość dowodzi w niej, że w poezji Frosta motywem przewodnim jest tzw. ciało polityczne, ludzkie ciało uosabiające, w swoim kształcie i zachowaniu, dominujący w kulturze system wartości — w przypadku Frosta klasyczny liberalizm. Przyszły rok przyniesie również publikację zbioru esejów zatytułowanego The Transatlantic Sixties: Europe and the United States in the Counterculture Decade, którego dr Kość jest współredaktorem wraz z trzema innymi europejskimi amerykanistami. Książka ukaże się w monachijskim wydawnictwie Transcript Verlag.

{gallery}stories/galeria/kosc{/gallery}